از تنگه ابوقریب الگو نگرفتم/ فرشته حسینی: حسم نسبت به ایران و افغانستان ...
سایر خبرها
ادامه سومین روز جشنواره فیلم فجر شیراز با مرد بازنده
اما شخصیت ها برآوردی از مطالعات من هستند. همه کاراکترها ساختگی اند و باید بگویم که من تنها فیلم هایی را می سازم که به موضوع آن اشراف و احاطه داشته باشم. ما فیلم های بسیاری داریم که در سینمای دفاع مقدس الگو می شوند اما سعی می کنم سینمای خود را داشته باشم و اگر قرار باشد الگویی داشته باشم، آن الگو بی شک فیلم تنگه ابوقریب نیست. ما درباره یک حقیقت فیلم ساختیم و متاسفانه همه ما می دانیم که خرمشهر سقوط ...
قهرمان دسته دختران کیست؟
از فیلم دسته دختران برگرفته از داستان کتاب صباح بود. در واقع کاراکتری که خانم فرشته حسینی آن را ایفا کرد، به شخصیت من نزدیک است. تذکر راویان دفاع مقدس به فیلمسازان زهره فرهادی گفت: من احساس می کنم اگر قرار است اثری با هدف روایت واقعیت های برهه زمانی دفاع مقدس ساخته شود، بهتر است که عوامل تولید آن اثر، کارشان را با تحقیق بیشتری انجام دهند تا بتوانند واقعیت را به درستی به نسل های بعد ...
از حضور دبیر جشنواره و نوید محمدزاده در برج میلاد تا اظهارات ایران دوستانه بازیگر افغانستانی
. محمدزاده در جشنواره امسال فیلمی ندارد؛ اما همسرش یی از بازیگران فیلم دفاع مقدسی دسته دختران است. فرشته حسینی که اهل افغانستان است، در واکنش به بازی خود در فیلم جنگی مربوط به خرمشهر گفت: من ایران را بسیار دوست دارم. من متولد ایرانم و اهل افغانستان و علاقه ام به این دو سرزمین یکی است. در پنجمین روز از نمایش آثار جشنواره در برج میلاد، هنوز هیچ خبری از تب سنجی و تمهیدات اندیشیده شده از سوی وزارت بهداشت و مسئولان جشنواره برای جلوگیری از شیوع کرونا دیده نشد. انتهای پیام/ ...
ابوالفضل عمویی: از دیدن دسته دختران لذت بردم
اهمیت دوران دفاع مقدس، روایتگری مجدد آن، حفظ شهر خرمشهر و نقش آفرینی زنان و دختران ایرانی در حفظ کیان سرزمین خود جای تقدیر و تشکر دارد. وی همچنین گفت: امیدوارم با موفقیت و اثرگذاری بنیاد سینمایی فارابی به تولید فیلم های موثر در این مسیر ادامه دهد.
دستۀ دختران؛ گنگ جعلی فمینیست ها در دفاع از خرمشهر!
جنوب نیوز: در روز پنجم، دو فیلم زنانه در سالن اصلی جشنواره نمایش یافت. اولی دربارۀ نقش مادر و دومی در خصوص نقش فمینیست های خیالی امروزی در دفاع از خرمشهر. فیلم های نمایش یافته در روز پنجم در سالن اصحاب رسانه (برج میلاد) به این ترتیب هستند: بی مادر/ سید مرتضی فاطمی دستۀ دختران/ منیر قیدی رحم اجاره ای بی مادر/ سید مرتضی فاطمی/ * (ضعیف) ...
جشنواره فیلم فجر | توضیح منیره قیدی درباره پایان بندی "دسته دختران" با سقوط خرمشهر / فرشته حسینی: خودم ...
باشم اما اگر الگو قرار بوده داشته باشم تنکه ابوغریب نبوده است. ما درباره جنگ صحبت کردیم و باید صحنه های جنگی را نشان داد صحنه ای حماسی را نشان داده ام. فرشته حسینی گفت که با فیلم همذات پنداری کرده است و افزود: زیرا تصویر زنان در حال جنگ در افغانستان در ذهنم می آمد و روی من تأثیر گذاشت. قیدی در پاسخ به سؤالی که می گفت روی فیلمنامه با توجه به بودجه بالای فیلم بهتر نبود که وقت می ...
فرشته حسینی: خودم را ایرانی می دانم
نکردم که باید حتما جسارت داشته باشم، چون خیلی دلی کار می کنم. او درباره اینکه چرا پایان فیلم با شکست همراه است؟ توضیح داد: فکر می کنم همه می دانیم که سقوط خرمشهر چطور پیش رفته و اگر غیر از این نشان می دادیم آن موقع سوال دیگری مطرح می شد، اما دسته دختران درباره سقوط خرمشهر نیست بلکه درباره عشق، اتحاد و امید به آینده است. پایان بندی فیلم هم درباره مفاهیمی غیر از شکست صحبت می کند. ...
تنگه ابوقریب الگوی دسته دختران نبود/ فیلم صددرصد واقعی نیست
موضوع تسلط داشته باشم. به عنوان یک فیلمساز زن سختی ویژه ای نداشتم، همان سختی که یک کارگردان مرد می تواند داشته باشد داشتم. از خدا می خواستم زنده باشم و بتوانم فیلم را ادامه بدهم، چون فشار کاری زیادی بود. منیر قیدی درباره شباهت فیلم به تنگه ابوقریب گفت: ما الگو های بهتری در جهان و ایران داریم که سال های قبل توسط آقای درویش و حاتمی کیا ساخته شده خودم هم با آن ها کار کرده ام همیشه سعی کرده ...
منصوری: امیدوارم عدالت درباره دسته دختران رعایت شود/قیدی: تنگه ابوقریب الگوی من نبوده است
برای رای گیری باشد. منیر قیدی ادامه داد: من زمان جنگ کودک بودم اما بعد از جنگ مطالعاتی درباره این رویداد داشتم، کلا فیلمسازی هستم که اگر نسبت به آن شناخت آن کامل نداشته باشم آن را نخواهم ساخت. به نظرم به عنوان یک فیلمساز زن همچون یک کارگردان مرد سختی کشیدم. فشار کاری دسته دختران خیلی سنگین بود و امیدوار بودم که توان پایان اثر را داشته باشم. وی در همین راستا ادامه داد: الگوی من ...
نشست خبری فیلم دسته دختران | قیدی: سعی کردم داستان عشق به وطن را بگویم
... قیدی ادامه داد: من در زمان جنگ سن زیادی نداشتم و هر چه از جنگ می دانم از کتاب ها و آثاری است که خوانده و دیده ام. فشار ساخت این فیلم خیلی زیاد بوده است. ما الگوهای زیادی برای ساخت این فیلم داشته ایم، اگر قرار باشد الگو بگیرم الگوهای بهتری از تنگه ابوقریب وجود دارد. فرشته حسینی اظهار کرد: من خیلی می توانستم با این فیلم همذات پنداری کنم. من خیلی آدم آرامی هستم و کاراکتر شبیه من ...
منیره قیدی: به دور تکرار نرسیده ام!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، منیره قیدی در نشست رسانه ای فیلم دسته دختران درباره همکاری با تیمش در این فیلم با ژانر دفاع مقدس اظهار کرد: من مدت زمانی طولانی کار دستیار کارگردانی انجام می دادم و تجربه کار جنگی را در قامت منشی صحنه داشتم و چون در دوران میانسالی ام هستم تجربیات بصری بسیاری هم داشتم. البته نباید از نقش سامان لطیفیان نیز غافل بمانم. او ادامه داد: من به ...
هیچ فیلمی بیانگر جایگاه رفیع زنان دفاع مقدس نیست+ فیلم
.... فرشته حسینی بازیگر فیلمی درباره نقشش در فیلم بیان کرد: با وجود اینکه من شخصیتی بسیار آرام دارم اما با کاراکترم در فیلم بسیار همذات پنداری کردم. همچنین امیدوارم این فیلم باعث شود بدی ها و زشتی های جنگ دیده شود جنگی که کشور ایران را آزار داد و هم اکنون نیز افغانستان را با مشکل مواجه کرده است. میلاد اکبرنژاد نویسنده فیلمی درباره نقش زنان در چند گفت: به نظرم جایگاه زنان در ...
تحریف دفاع مقدس در فیلم "دسته ی دختران" + عکس/ حذف عنوان شهید !/ لخت جنگیدن رزمنده!/ کشف حجاب وسط ...
! حذف عنوان شهید از فیلم و تغییر آن به مُردن اجحاف بزرگ منیر قدی به دفاع مقدس است. اما دسته ی دختران یک دختری را روایت می کند که فرشته حسینی بازیگر افغانی آن را بازی کرده است و پوشش او در فیلم نه تناسبی به دفاع مقدس دارد و نه سال 59 خرمشهر. پوششی با یک بلوز و شلوار و موهای بیرون آمده امروزی که هیچ تناسبی با جنگ ندارد. در خلال فیلم همین دختر موهایش را می تراشد و چفیه ای که بر سر دارد را ...
دسته دختران؛ زاویه دید جدید ازمبارزه زنان در دفاع مقدس
میدان میروند تا مهمات را بیابند و به گمرک برسانند. از جایی به بعد، برای این کار، از تمام مردم کمک میگیرند؛ این حماسه ی نابی است که این داستان، راوی آن است. فیلم، به گونه ای خوب، ساختارمند است؛ موقعیت مکانی، رنگ ها و جلوه ها، نوع فیلمبرداری و موسیقی فیلم، همگی در خدمت روایت فیلمساز قرار گرفته اند؛ دسته ی دختران، درباره ی زنان است، اما فیلمی زنانه نیست؛ بلکه قاب جنگ را از نگاه زنان آن ...
افتادن به ورطه سانتی مانتالیسم و احساسات گرایی/ نگاهی به فیلم دسته دختران
سینماسینما ، محمد تقی زاده دومین فیلم منیر قیدی بعد از ویلایی ها، نیز فیلمی در ژانر دفاع مقدس است با این تفاوت که در فضایی سنگین تر و بیگ پردواکشن ساخته شده است. فیلم موقعیت زمانی و مکانی روزهای منتهی به سقوط خرمشهر در سال 1359 را روایت می کند و فیلم منیر قیدی به جهت یکتا بودن در میان 21 فیلمساز مرد دیگر جشنواره چهلم تا حد زیادی کنجکاوی برانگیز و خبرساز شده است. دسته دختران در نگاه کلی ...
نوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلم
جشنواره است که یک بانوی فیلمساز آن را کارگردانی کرده است و مخاطب را وارد قصه زنان جنگ، صبوری ها و مقاومت هایشان می کند. منیر قیدی این بار از نیکی کریمی به عنوان نقش اصلی داستانش، پانته آ پناهی ها و فرشته حسینی استفاده کرده است؛ او مقابل دوربین تسنیم درباره اینکه چرا نمی خواهد گفت وگوی رسانه ای داشته باشد، به این نکته اشاره کرد: "من فیلم ساختم که حرف نزنم. اگر نمی خواستم فیلم بسازم سخنران می ...
بی مادر موفق در تصویرسازی از مقام مادر/ دسته دختران فیلمی زنانه اما ناموفق در حوزه دفاع مقدس
مهمات را به دست مدافعان خرمشهر برساند تا آنها بتوانند از شهر دفاع کنند اما به واسطه واقعی نبودن قصه و بزرگنمایی هایی که انجام شده، فیلم می تواند تماشاگر را مجذوب خود کند البته همانگونه که گفتم صحنه های جنگی و برخی لحظات احساسی فیلم شاید تماشاگر را تحت تأثیر قرار دهد اما با بیرون آمدن از سالن آن احساس نیز فراموش می شود. جدا از فیلمنامه نامناسب که به نظرم مهمترین ضعف، دسته دختران است باید ...
روایت عاشقانه های جنگی
ها ی او که به حضور زنان در پشت جبهه ها و انتظار عاشقانه آنها می پرداخت، این بار روایتی زنانه از مقاومت زنان در اشغال خرمشهر در روزهای نخست جنگ دارد؛ مقاومتی که با نگاه فیلمساز زن این ماجرا، روایت های عاشقانه و مادرانه خود را برای تماشاگر به تصویر می کشد . نیکی کریمی، پانته آ پناهی ها، فرشته حسینی و هدی زین العابدین دسته دختران منیر قیدی را تشکیل داده اند. دسته ای که هر کدام از اعضای آن ...
فیلم سینمایی دسته دختران بازنمایی تجربه زنانه از جنگ
) تجربیات زنان از جنگ در 6 مفهوم شامل تجربه ازجاکندگی، انفجار در ساختار خانواده، تغییر در خویشتن زنانه، تجربه بدن زنانه، تعلیق و تجربه و بازجای گیری در زندگی روزمره دسته بندی شده است. به نظر می رسد کارگردان فیلم دسته دختران مطالعات دقیقی از این دست پژوهش ها داشته است و هم رد ادبیات داستانی دفاع مقدس و مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است در اثر کاملا مشهود است. از دیگر هنرهایی که فیلم ...
انتقاد از حضور بی مادر در جشنواره چهلم/ واکنش ها به روایت پردازی در دسته دختران
فیلمنامه ای، دسته دختران را اثری ارزشمند و باکیفیت در سینمای دفاع مقدس عنوان کردند. در هر حال به نظر می رسد جشنواره چهلم تا روز پنجم با نمایش فیلم های ضعیف و متوسطِ بیشتر، از جمله جشنواره های چالشی به شمار می آید که حضور سه فیلم ضعیف در مجموع این 10 فیلم به نمایش درآمده تا روز پنجم، انتقادات از هیات انتخاب جشنواره را شدت داده است. به نظر می رسد تبدیل ایده به درام داستانی همچنان از اصلی ترین ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| "دسته دختران" مغلوب عنصر روایتگری در فیلمنامه
نمونه های مشابه دفاع مقدسی ببندد. یک تفاوت ویلایی های سال 1395 منیر قیدی با دسته دختران در این است که زنان قصه او دیگر در پشت جبهه به التیام آثار جنگ فقط ایفای نقش نمی کنند و در خط مقدم ترکش ها را لمس میکنند و این بار چند پله جلو تر به شهادت هم می رسند. شاید این فیلم جزو معدود فیلمهای دفاع مقدسی باشد که زنان رزمنده را در خط مقدم به نمایش می گذارد. سوژه فیلم دسته دختران بسیار ...
دسته دختران ؛ جنگجویان بدلهجه
. داستانی زنی به نام یگانه کمایی معلم یک مدرسه است که فرزندانش را در هجوم بعثی ها از دست داده است؛ در قضیه اشغال خرمشهر. فیلم، تاریخ 10 مهر 1359 را نشان می دهد؛ نخستین روزهای جنگ تحمیلی. او فرمانده دسته ای کوچک از زنان می شود که ماموریت شان رساندن مهمات به محمد جهان آرا در استراتژیک ترین نقطه خرمشهر است. شجاعت کارگردان در وارد شدن به چالش جلوه های میدانی و جلوه های ویژه جنگی ...
باصلابت و جنگجو/ نگاهی به بازی فرشته حسینی در فیلم دسته دختران
سینماسینما ، حمید عبدالحسینی* فرشته حسینی در دسته دختران شخصیتی در یاد ماندنی را می آفریند که کوچکترین قرابتی با نقشهای پیشین اش ندارد. دختری که برای هدفش حتی از خانواده نیز می گذرد و در راه آرمان دفاع از وطن، در برابر پدرش هم می ایستد. این نقشی است که در بعد فیزیکی، توان و قدرتی فراوان می طلبد تا در حجم گسترده ی صحنه های اکشن و درگیری نمودی درست یابد و به حق حضور حسینی و انرژی اش در ...
منتقدان درباره فیلم دسته دختران چه نوشتند؟
درباره فیلم دسته دختران نگاشته شد، می پردازیم. بی شک پرداختن به مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس آن هم در شرایط سخت جنگی و در خط مقدم نبرد کاری دشوار و طاقت فرساست که نیازمند یک تیم همدل و کاربلد است تا فضاسازی های ایجاد شده تصنعی و به دور از ذهن از آب در نیاید. در این گونه پر زحمت سینمایی اگر عناصر فیلم از جایگاه و کارکرد درستی برخوردار نباشند، فیلم بیش از آنکه موثر واقع شود، مضحک ...
تمام شخصیت های دسته دختران ساختگی هستند/ از تنگه ابوقریب الگوبرداری نکرده ام
توکلی گفت. سوالی که واکنش نسبتا تند قیدی مواجه شد. او گفت: اگر قرار باشد الگو برداری کنم برای ساخت اثر، از آثار احمدرضا درویش و حاتمی کیا الگوبرداری می کنم و نه فیلم تنگه ابوقریب . سکانس پایانی این فیلم به گونه ای طراحی شد که در نگاه اول فرار مردم خرمشهر از سقوط به ذهن متبادر می شد اما قیدی در این باره اظهار کرد: این فیلم اصلا درباره سقوط خرمشهر نبود، بیشتر درباره عشق و امید به آینده بود. سکانس پایانی این فیلم درباره تلاش برای نجات انسانهاست و نه فرار از صحنه جنگ. انتهای پیام/ ...
تنگه ابوقریب الگوی دسته دختران نبود
دختران گفت: زمان جنگ آنقدری سن نداشتم که تجربه زیستی داشته باشم اما بعد از جنگ در این باره مطالعه کردم. من فیلمسازی هستم که تا احساس نکنم موضوعی را فهمیدم و روی آن شناخت دارم نمی توانم آن را بسازم. قبل از هر چیزی می بایست روی موضوع تسلط پیدا کنم. کارگردان دسته دختران درباره سختی های ساخت این فیلم گفت: به عنوان یک فیلمساز زن همان سختی هایی که یک کارگردان مرد ممکن بود در ساخت یک فیلم جنگی به ...
ویدئو/ شیطنت های عاشقانه نوید و فرشته حسینی در جشنواره فجر!
پنجمین روز از این دوره جشنواره فیلم های بی مادر به کارگردانی مرتضی فاطمی و دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی به نمایش در آمدند. منیر قیدی کارگردان فیلم سینمایی دسته دختران تاکید کرد که این فیلم اقتباسی نیست بلکه الهام گرفته از واقعیات دوران جنگ است. منیر قیدی حالا در دومین گام باز هم به سراغ قصه ای از دفاع مقدس رفته و باز هم زنان را سوژه اصلی فیلم خود قرار داده است، او حالا ...
روز پنجم چهلمین جشنواره فجر/ قیدی: کاراکترهای فیلم دسته دختران ساختگی اند
کجا آمد گفت: راستش به این موضوع هیچ گاه فکر نکردم و تنها فکر کردم این موضوع را دوست دارم و می توانم آن را بسازم. منصوری در ادامه گفت: نقش زنان در دوران جنگ آن چنان پر رنگ است که شعر و ادبیات قادر به وصف آن نیست. قیدی در پاسخ به اینکه چرا درپایان فیلم همه در حال فرارند گفت: ما درباره سقوط یک شهر فیلم ساختیم نباید چنین می شد. وی همچنین در پایخ به اینکه چرا پایان بندی ...
روز پنجم چهلمین جشنواره فجر/ قیدی: کاراکترهای فیلم دسته دختران ساختگی اند
کجا آمد گفت: راستش به این موضوع هیچ گاه فکر نکردم و تنها فکر کردم این موضوع را دوست دارم و می توانم آن را بسازم. منصوری در ادامه گفت: نقش زنان در دوران جنگ آن چنان پر رنگ است که شعر و ادبیات قادر به وصف آن نیست. قیدی در پاسخ به اینکه چرا درپایان فیلم همه در حال فرارند گفت: ما درباره سقوط یک شهر فیلم ساختیم نباید چنین می شد. وی همچنین در پایخ به اینکه چرا پایان بندی ...