بی رویا ؛ کابوسی بی سر و ته
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به هِناس ساخته حسین دارابی
که هر دو به ابتدایی ترین شکل اجرا شده اند و البته کوچکترین همذات پنداری با تماشاگر ایجاد نمی کنند. ماجرای فیلم بخش هایی از زندگی شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد (از دانشمندان هسته ای و دانشجوی دکترای مهندسی برق) است و در تیتراژ بر واقعی بودن داستان تاکید می شود. اما برای تماشاگری که چیزی از واقعیت نمی داند چه اهمیتی دارد داستان برگرفته از واقعیت باشد یا زاییده ذهن نویسنده. اگر هدف ...
عاشقانه های آسمانی/ نگاهی به فیلم 2888
تاثیرگذاری روایتش استفاده می کند. فیلم ادای دینی است به تلاش خلبانان و نیروی هوایی در مبارزه و دفاعی هشت ساله از آسمان میهن. فیلم جهانی را خلق می کند که برای تماشاگر ناشناخته است و او را وادار به همراهی با تخیلی می کند تا در ذهن بسازد آنچه را که می شنود. صدا مهمترین عنصری است که به آن پرداخته، طرح و رنگی نو به آن زده و از آن کاراکتری با شخصیت پردازی خاصی طراحی کرده تا قهرمان در ذهن مخاطب ...
جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم بی رویا
های فلسفی استوار است، برای طراح لباس اهمیت چندانی ندارد. طراح در این فیلم می بایست شخصیت اصلی (طناز طباطبایی) را در نقش رویا به درستی تعریف کند و عناصر بصری متناسب با طبقه فرهنگی-اجتماعی او را به دقت کنار هم قرار دهد تا مسیر دراماتیک تغییر، جابجایی و تعویض موقعیتها، منطقی و باورپذیر به نظر برسد و از دید مخاطب موجه جلوه کند. دیگر آکسسواری که بار دراماتیک دارد و نقشی ظریف و حساس را در قصه ...
پای مجری شب های مافیا به جشنواره باز شد | تنها فیلم هنری جشنواره به اکران رسید | نمور عاشقانه ای سردرگم
ملودرام اجتماعی در قد و قواره های سینما رفته است. به نظر می رسد مضمون اصلی داستان نمور یک ماجرای عاشقانه است و همانطور که کارگردان آن پیش از این گفته بود دلش می خواهد حال مخاطب را بعد از دیدن یک فیلم عاشقانه سرحال، خوب کند و به دنبال ساخت فیلم تلخ اجتماعی نیست. نمور را بتوان ترکیبی از ریسک و البته بی تجربه گی دانست. روایتی که قدرت خود را در همان دقایق اول فیلم به رخ می کشد و انرژی بیشتری ...
ایده ای بر باد رفته/نگاهی به فیلم شهرک
زمان پیش تولید در آپارتمانی داخل یک شهرک ایزوله باشد تا شرایط موجود به این جوان در ایفای بهتر نقشش کمک کند. ناگفته نماند که در ادامه تماشاگر چیزی از نقش مهم و پروژه بزرگ نمی بیند اما از همان ابتدا تاکید می شود که از امروز به بعد نوید فلاحتی (ساعد سهیلی) می بایست خود را به عنوان فرهاد مدبر (کاراکتر فیلم) معرفی کند تا مراحل پذیرش نقشی که قرار است او را زندگی کند تسریع شود. حضرتی آنقدر شیفته ...
بی رویا ؛ زیر آوار بی هویتی
نسبتا خطی داستان، این کمبود را جبران نمی کند. روایت فیلمساز، از گذشته ی کاراکترها، خیلی محدود، و تا حدودی تکراری است و مخاطب به دنبال کشف نقاط دیگری از گذشته ی زوج فیلم، یعنی رویا( طناز طباطبائی) و بابک( صابر ابر) است؛ علی الخصوص که همان روایت نسبتا کم فیلمساز از گذشته ی آن ها، مخاطب را با خود همراه می سازد؛ اما ادامه ندادن آن روایت، او را دلسرد می کند. برخی کدگذاری ها در داستان، برای ...
پایان بردگی سردار متاثر از اساطیر کهن است
. به عبارتی بدمن یا نقش منفی اصلی داستان. کسی که در ابتدا خود را ساده و روستایی جلوه می دهد اما رفته رفته با هیولای درونش آشنا می شویم. بازی اینگونه نقش ها و نمایش ها شرایط خاصی دارد. بازیگر در درجه اول برای بازی در نمایش های تاریخی با دیالوگ ها و مطالبی مواجه است که هم برای خودش و هم مخاطب سنگین است پس ابتدا باید به وسیله مواجهه چندباره با درام بتواند با آن ارتباط برقرار کند و سپس توسط مطالعه و ...
نمی خواستم فیلمم جواب همه سؤالات را بدهد
ای مثل مهاجرت هم ناخودآگاه با هویت گره می خورد؛ چراکه وقتی کسی تصمیم به مهاجرت می گیرد، یک جورهایی دارد در هویتش تجدیدنظر می کند و شاید با انتخاب فضای دیگری برای زندگی همان آدم سابق باقی نماند. فیلم سعی می کند با قصه اش سؤالاتی را درباره چیستی و چرایی هویت در ذهن مخاطب ایجاد کند، ولی می شود تحلیل روانکاوانه هم از آن ارائه داد. خودم ترجیح می دهم از منظر هویت به فیلم نگاه شود، هرچند فیلم با تحلیل ...
خائن کشی یا مخاطب کشی؟!
لباس بارانی پوشیده اند و کلاهی بر سر دارند و دیالوگ های پر طمطراقی بر زبان می آورند؛ اما با وجود این فضا و سکانس های تیر اندازی، برخی مواقع آدم به جای جذب فیلم شدن، از کسانی که گانگستر شده اند خنده اش می گیرد؛ یکی از این ها سام درخشانی است که به خاطر نقش اش بیشتر مضحک شده است تا جدی یا پولاد کیمایی که به خاطر بازی اش در گشت ارشاد مدام صحنه های گشته ارشاد در ذهن آدم تداعی می شود؛ حتی در برخی موارد ...
گم شدن طلای واقعی که مادر است / نگران خستگی بصری مخاطب بودم
های دیگر فیلم بگنجاند و با تماشاگر مطرح کند. من معتقد به مکتب Syd Field روی پرده هستم و اینکه شما باید در هر لحظه نقاطی بگذارید که تماما به صورت مکانیکی فیلمنامه را چک کنید تا مخاطب شما تا لحظه آخر همراه شما باشد. درواقع نقاطی که وجود دارد، مفصل ها و مواردی از این دست هستند. این مسئله دغدغه اصلی من بود و حتی در زمان فیلمبرداری به لحاظ بصری مدام نگران بودم که خب در این لوکیشن ثابت مخاطب خسته بصری ...
فیلمی جسورانه که مخاطب عام و خاص را راضی می کند
به دنبال استفاده از جذابیت های فیلم در فیلم برای روایت یک داستان جذاب بوده است. بازی ساعد سهیلی در نقش کاراکتری که گرفتار فیلم درون فیلم شده بلکه راهی بیابد برای رستگاری از مسیر سلبریتی شدن، به اندازه است. اصولاً سهیلی بازیگری نیست که بخواهد اغراق کند و جز در نماهای عاشقانه در جاهای دیگر روایت اثری از اغراق در کارش نیست. شهرک به غیر از بازی خوب کاظم سیاحی در نقش پدرخوانده استحاله گر ...
شهرک از نگاه منتقدان
فیلم های تماشاگرپسند تهیه می کند اما باید از او پرسید آیا اثر اخیرش برای مخاطب عام تولید شده یا اینکه قرار است برای دوستان و آشنایان پخش شود. درباره بازی های فیلم نمی توان چیز خاصی گفت جز این که به واسطه توانایی های شخصی خود بازی مطلوبی از خود ارائه داده ولی این به نقش و کیفیت کار بر نمی گردد بلکه از داشته های بازیگر نشأت می گیرد. لاله محمودی | عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ...
سرداران جنگ در قاب سینما
رشادت های فردی دو سال پایانی عمر شهید در همگام سازی نیروهایش هستیم. شکل مجاهدت در این فیلم به شکل سنتی و خطی به تصویر کشیده شده و داستان، نهایت تلاش خود را به عمل می آورد که به مرزهای شعاری و قهرمان سازی نزدیک نشود و فیلم در نهایت سادگی، نقش تعیین کننده شهید برونسی را در پیشبرد چند عملیات مهم به تصویر می کشد. با محوریت زندگی شهید نیز اثر دیگری از اردکانی است در این فیلم در مخاطب با یک ...
بازشناسایی یک پدر غایب
موج رایج سینمای روز ایران رفته که چندان تازگی ندارد اما ارجاع به آن می تواند کارکردی فراتر از جهان اثر پیدا کند. فیلمنامه براساس قصه ای کوتاه از مصطفی مستور، به قلم فرهاد توحیدی نوشته شده و به سفر یک زن از آلمان به ایران؛ پس از سالیان آن هم به واسطه وصیت پدرش می پردازد که در زیرلایه خود سفر درونی زن و احیای تصویر مخدوش او از پدر را به دنبال دارد. شعیبی با پذیرفتن ریسک مانور بر این الگو و ...
بازیگر فیلم ضد : دیگر چنین نقش هایی را بازی نمی کنم
کارگردان لباس شخصی بود و شخصیت اصلی هردو فیلم را هم من بازی کردم. در هر دو فیلم، بحث نفوذ در امنیت ملی برجسته است و همه این ها باعث این تشابه می شود وی افزود: در نتیجه این دو فیلم شباهت های بسیاری دارند و در هنگام تماشا ذهن تماشاگر مدام این دو فیلم را به هم متصل می کند و این طبیعی است . نصرتی توضیح داد: اما در قصه و مضمون این دو فیلم بسیار با هم تفاوت دارند؛ همچنان که ...
هزینه های ساخت فیلم از بیت المال، اعلام شود
پیامش را به درستی به مخاطب نمی رساند در واقع این فیلم نمی تواند ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کند و صدا نیز در این فیلم ضبط و ربط درستی ندارد. برنامه سینمایی سینماملت به سردبیری و تهیه کنندگی و با اجرای همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت 23 تا 1 بامداد از شبکه چهار پخش می شود. ...
زندگی سخت در رویای شهرک
ایزوله شده را بپذیرد. بازی های بازیگران در این فیلم قابل قبول است به طوری که ساعد سهیلی در نقش فرهاد در ادامه داستان با نقش خود ناهماهنگ و در چرایی زندگی غلت می زند. بازی های کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رؤیا جاویدنیا، شاهرخ فروتنیان و مرتضی ضرابی تاحدودی قابل قبول است. این فیلم داستان ندارد بلکه از یک قصه دم دستی عشق به سینما که همه افراد علاقمند به سینما را استفاده می کند. بازی های عاشقانه ساعد سهیلی در اول فیلم، سکانسهای فیلم لاتاری را به ذهن مخاطب ایجاد می کند. سردرگمی مخاطب در این فیلم نمایانگر آن هست که معلوم نیست فیلم شهرک به کدامین سو می رود. ...
بی رؤیا هذیان گو و آشفته
زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند. تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه ای در کار نیست. بی رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به ...
فیلم های کمدی سیاوش طهمورث در سینما
جدید طنز نیستند، بیش تر لودگی اند. فکر می کنید مخاطبی که به تماشای این دو فیلم می نشست، هنوز هم مخاطب سینما هست؟ الان نه متاسفانه، این افراد بسیار کاهش پیدا کردند و مخاطب فعلی هم فقط به سمت و سوی سرگرمی رفته است. پس از سال ها فعالیت در تئاتر و تلویزیون و بازی کردن در نقش های اصلی، در سینما بیش تر نقش فرعی بازی می کنید، دلیل این اتفاق چیست؟ در تئاتر و ...
بی رویا ؛ پرداختی سطحی بر بی هویتی
همه از دل توهمات شخصیت رویا نشات می گیرد بی آنکه پشتوانه ای منطقی داشته باشد رفته رفته مخاطب هیجان زده و منتظر را ناامید و سردرگم می کند تا جایی که بدون آنکه برای مخاطب زمینه چینی مناسبی شود با اتفاقات سردرگمی روبه رو می شود و او هم همچون رویا باور می کند که گرفتار بی رویایی شده است. این عدم وجود پیرنگ در روایت از بی رویا قصه ای بی سر و ته و کابوس وار ساخته است که روابط علت و معلولی نه ...
واکنش مخاطبان بی رویا صفر و صدی است
در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به این نکته که فیلم بی رویا قصه پیچیده ای دارد اظهار داشت: دوست ندارم فیلمم این قدر مبهم باشد که مخاطب در حین تماشا رهایش کند. از مرحله فیلمنامه هم می دانستم که برخی کدهای فیلم را نمی گیرند. ولی این نکته به این معنا نیست که فیلم مخاطب خیلی خاصی دارد. برخی توقع دارند فیلمساز جواب تمام سوالات شان را در یک بسته تحویل دهد. این کارگردان در پاسخ به این سوال که ...
هناس ترکیبی از عشق و استرس
...؛ به گونه ای که مخاطب تا پایان منتظر بماند. تماشاگر احتمالاً این سوال را دارد که چرا با وجود خطر و استرس، محافظت و امنیتی برای دانشمند کشورمان دیده نمی شود؟ اما در فیلم این سوال هیچ اهمیتی ندارد و بلکه موضوع زندگی یک زوج عاشق است و نگرانی های فراوان یک زن. گرایشات سیاسی و علایق فردی شهید هم در غیرت مرزبانی او حل می شود از این جهت فیلم هم انقلابی است و هم ملی و فراجناحی. ...
بی رویا ؛ لطفا من را از این سردرگمی نجات بده!
...> تمام تلاش خود را در پلان به پلان فیلم انجام داده است، که دنیای آشفته رویا را به نمایش بگذارد. دوربین روی دست، به خوبی با ذهن سیال و سردرگم رویا همراه شده است. نورپردازی و طراحی صحنه، با چشمان کم سو و فکر مخدوش رویا همراه شده و به طور کل میزانسن، هیچ گاه به تعهدی که از ابتدا به داستان دارد، پشت نمی کند. بازی خوب در نقش رویا، در تعجب ، استرس، گنگی و حتی زمانی که او احساس خیانت می کند نمایان است. هرچند ...
بار سنگینِ مرد بازنده بر دوش توانای جواد عزتی
: در فیلم هایی با داستان واقعی، نیمی از راه، که نوشتن داستان باشد طی شده است و مخاطب نیز به دنبال علت برخی رخدادها نمی گردد هر چند همین داستان ها اگر زاییده ذهن بود عجیب به نظر می رسید. جسارت بیشتری از کارگردان رد خون انتظار می رفت اصحاب رسانه استان سمنان نیز از دیگر بینندگان مرد بازنده بودند؛ یکی از آنان معتقد است این فیلم شاید از نظر ارزش موضوعی و داستان، نسبت به کارهای ...
کلاف سردرگمی به نام بی رویا با حفره های عیان/ قصه پیچیده ای که پاشنه آشیل فیلم است
لحظه اضافه شدن شخصیت زیبا با بازی شادی کرم رودی به فیلم، می شد حس کرد که قرار است اتفاقی ویژه با حضور این شخصیت در داستان رخ دهد، اتفاقی که فضای کلی داستان آن را به مخاطب القا می کرد. نکته قابل تأمل این است که سازنده فیلم برای رودست زدن به مخاطب و شگفت زده کردن او در حین تماشای کار، سکانس به سکانس داستانش را پیچیده تر می کند و با اضافه کردن موارد مختلف به پلات اصلی داستان، سعی می کند ذهن مخاطبش ...
سیخونک به جشنواره فیلم فجر
هِناس نه از سر دوستی با شهره پیرانی عزیزم بلکه به عنوان یک مخاطب عادی علاقه مند به سینما می گویم... من تمام 107دقیقه فیلم، انگار واقعاً وسط کار و زندگی خانواده رضایی نژاد بودم. عمیقاً با فضا و حس و حال شخصیت ها ارتباط برقرار کردم و عشق و دلهره ای را که مریلا زارعی عزیز در نقش خودش آفرید، با تمام وجود لمس کردم. از خانم زارعی سپاسگزارم که با قدرت و بی حاشیه، نقش هایی را می پذیرند که ...
تصویر قهرمان بومی و اصیل/ نگاهی به فیلم موقعیت مهدی
جالب نه فقط به حضور مهدی باکری در جبهه و فرماندهی لشکر عاشورا بلکه به زندگی شخصی و خانوادگی او نیز می پردازد و این رویه را برای سایر شخصیت های همرزم او نیز در پیش می گیرد تا پرداختی همذات پندارانه را از آنها برای مخاطب شکل دهد. موقعیت مهدی به خوبی نبض تماشاگر را در لحظات مختلف در دست می گیرد و می تواند در عین تاثر، بیننده را مشعوف کند. نباید فراموش کرد که حجازی فر دراین فیلم سخت علاوه بر بازیگری ...
ورود غریبه ها به جهان فیلم
شهر است اما فیلم فضای اگزوتیک ندارد و قرار نیست فیلم بامعرفی فرهنگ و تاریخ و سنت های ایرانی پیگیری شود. اگرچه در وهله اول زن مهاجر بیگانه ای است که به دنبال پدرش آمده است اما درنهایت این پدر است که اقتدار و مهرش همواره حاضر است، علیرغم این که جسم پدر از دست رفته. بودن و نبودن توامان پدر، یا حضور حاضر و غایب پدر انگیزه جست جو و همراه شدن زن با وطن اش می شود. در این فیلم نیز همچون فیلم بی رویا موقعیت اولیه با ورود زنی بیگانه با محیط، داستان دچار دست انداز می شود و وضعیت نهایی کاملا متفاوت با شرایط ابتدایی و شخصیت های اولیه است. گویا حضور یک غریبه می تواند تمام اوضاع را متحول کند. ...
حسرت جای خالی باکری ها در قاب سینما
؛ روایتی از یک زندگی دلهره آور اما عاشقانه از زایه نگاه شهره پیرانی، همسر شهید که با بازی مریلا زارعی در این نقش، تماشاگر با گوشه ای از تمام نگرانی ها، دلواپسی ها و عاشقانه های این زندگی بیشتر آشنا می شود. این فیلم نیز علیرغم نقدهایی که به آن وارد است، سعی کرده برخلاف فیلم های امنیتی این حوزه، روایتی عاشقانه از این ماجرا داشته باشد و به تماشاگر خود این حرف خود را القا کند که گرفتن تصمیم ...
شاهکار شعیبی برگ برنده جشنواره چهلم
به ایران رازهایی برایش آشکار می شود که نگاه او را به زندگی عوض می کند. فیلمنامه این کار به طور مشترک توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با برداشت آزاد یکی از داستان های مصطفی مستور نوشته شده است. فیلمنامه به قدری دقیق و با جزئیات روایت می شود که تماشاگر به خوبی با تغییر شخصیت نقش اول فیلم همراه می شود و بازی درونگرا و فوق العاده آهنگرانی به خوبی این شاعرانه شعیبی را تکمیل می ...