سایر منابع:
سایر خبرها
کتاب جستاری نقد گونه بر عقاید و افکار ابن عربی منتشر شد
تبیین افکار و عقاید انحرافی ابن عربی از دیدگاه بزرگان اهل تسنن و بیان مخالفان افکار و عقاید وی از بیان شخصیت های تراز اول اسلامی شیعی پرداخته شده است. بخش چهارم، افکار و عقاید محی الدین در نگاه میرزای قمی به نقل از سه رساله اجازه ذکر، ایمان فرعون، ردّ بر صوفیه و وحدت وجود و نیز بیان شرح حال و نظر میرزای قمی در مورد عقاید ابن عربی در رساله رد بر صوفیه و در پاره ای از گفتار محیی الدین و بیان ...
البهجه و السعاده رساله هایی ناشناخته از بهمنیار بن مرزبان
شفقنا- مهدی عسگری دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با موضوع البهجه و السعاده رساله هایی ناشناخته از بهمنیار بن مرزبان به معرفی این رساله ها پرداخته است: متن کامل یادداشت این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی به شرح زیر است: مقدمه ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان فیلسوف مشائی و شاگرد ابن سینا است. وی را آذربایجانی دانسته اند و درباره ...
نقش سید جمال الدین اسدآبادی در بیداری مشرق زمین/ از مخالفت با استعمار انگلستان تا پاک کردن اسلام از ...
که به ادعای برخی، پس از تولد جمال الدین به افغانستان مهاجرت کرده اند. ** کودکی و تحصیل علم نزد پدر او از پنج سالگی علم و دانش در حوزه زبان عربی و مقدمات علوم دینی را در کنار پدرش آموخت و بعد از آن برای تحصیل علم به قزوین و بعد تهران رفت و سپس به عتبات، شهرهای زیارتگاه شیعیان در عراق سفر کرد. او تحت تأثیر افکار فیلسوف های مسلمان، از جمله ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ...
سیمین دانشور نخستین زنی که یک مجموعه داستانی نوشت
ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. رساله او علم الجمال و جلال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم نام داشت، استاد راهنمای اولیه او فاطمه سیاح بود اما به علت فوت نابهنگام او، بدیع الزمان فروزانفر جایگزینش شد. سیمین در این دوران، کتاب سرباز شکلاتی، اثر جرج برنارد شاو را ترجمه کرد. صادق هدایت با جلال و سیمین رابطه دوستانه ای داشت پدر سیمین در سال 1320 فوت کرد و به همین دلیل مادرش ...
خالق ادبیات معاصر زنان در ایران
ایران آن زمان با نام مستعار شیرازی بی نام بود؛ همچنین برای مدت کوتاهی نیز در رادیو تهران مشغول بود. سیمین در دانشگاه تهران شاگرد استادانی نظیر ملک الشعرای بهار، علی اصغر حکمت، نصرالله فلسفی، احمد بهمنیار و لطفعلی صورتگر بود. او در سال 1328 با مدرک دکترای ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد، رساله او علم الجمال و جلال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم نام داشت. استاد راهنمای اولیه او فاطمه سیاح بود اما ...
سید جمال مهمترین درد جامعه اسلامی را استبداد داخلی و استعمار خارجی می دانست
...، بزودی با تفسیر قرآن آشنا شد. برای ادامه تحصیل به قزوین و سپس تهران مهاجرت کرد و سپس در 1228 عازم نجف شد و از محضر دو مرجع تقلید بزرگ زمان، شیخ مرتضی انصاری و ملاحسینقلی در جزینی همدانی بهره برد. سید جمال در 1232، بنا به دستور شیخ انصاری عازم هندوستان شد و ضمن آشنایی با علوم جدید سعی کرد تا مردم و خصوصا مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند. اما به دلیل سلطه همه جانبه انگلیسی ...
هزاره گرایی | رویکردها وگونه ها
.... 3-2. رویکرد معنوی در مقابل نگاه سکولار، نوعی تحلیل های معنوی نسبت به مسئله وجود دارد که از رویکردی اسطوره ای و متافیزیکی نشأت می گیرد. در چنین تحلیل هایی، دیگر هزاره گرایی مسئله ای مربوط به یک بحران اجتماعی در مقطع خاص و یا یک مسئله ای تاریخی محض نیست؛ بلکه مقوله ای است مرتبط با فلسفه آفرینش، هستی، موضوع هبوط انسان و تحولات و نحوه مواجهه آدم با عالم. در واقع، در این ...
گفتگوی احمدغلامی با رضا منصوری درباره آثارش
دانشگاه می گذرد، اما عمده ترین تحولاتی که در 150-170 سال گذشته در اروپا رخ داد و به آمریکا منتقل شد، این بود که دانشگاه ها با جامعه ارتباط پیدا کردند و این ارتباط بعد از جنگ جهانی دوم تشدید شد. سند علم، مرزهای بی انتها که در سال 1325/1946 وانوار بوش، مشاور علمی رئیس جمهور وقت آمریکا در پی پاسخ به پرسش رئیس جمهور در باب نیاز های آمریکا منتشر کرد، شروع جدی سرمایه گذاری دولت ها در پژوهش یعنی پاسخ دنشگاه ...
بیا که آینه روزگار زنگاری ست/یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد
شنم اکنون به چشم تار می آید: درفش عدل علم شد، و زار، کار ستم شد که برگزیده سواری به کارزار می آید به چشم، برقِ پر از رعدِ تیغِ حیدرِ کرّار به گوش، بانگِ چکاچاکِ ذوالفقار می آید زمان اگر همه شب باشد، آفتاب شود او زمین اگر همه صحراست، آبشار می آید سپاه دشمن اگر کوه، کاه در نظر او ز بیم کَرّ و فَرِ او، حقیر و خوار می آید ...
فرهنگ انتظار، عامل احیاء ارزش های انسانی
تصریح کرد: چنانچه خورشید محور جهان است که نور را صادر می کند و نقش کلیدی در عالم دارد، انسان کامل، خورشید منظومه انسانیت است. امامت و ولایت، جان و معنای اصلی هستی است؛ لذا با دلایل مختلف عقلی و براهین مختلف، وجود مقدس امام زمان(عج) اثبات می شود. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بهترین راه برای سوق دادن فضای جامعه به سمت وسوی فرهنگ انتظار و مهدویت، صحبت کردن با مردم با زبان فطرت و اخلاق ...
تقویم کامل سال 1402 به همراه مناسبت ها و تعطیلی های سال 1402
سینما 22 شهریور روز گرامیداشت برنامه نویسان [ 13 September ] 23 شهریور رحلت رسول اکرم؛شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام [ 28 صفر ] 25 شهریور شهادت امام رضا علیه السلام [ 30 صفر ] 26 شهریور هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه [ 1 ربیع الاول ] 27 شهریور روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار 30 شهریور روز گفتگوی تمدنها ...
گلچینی از اشعار انتظار به مناسبت نیمه شعبان
به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان میلاد امام زمان(عج) گلچینی از اشعار انتظار که توسط شاعران کشوران سروده شده در این گزارش آمده است. پایان انتظار /حسن صنوبری به خودنماییِ برگی، مگو بهار می آید بهار ماست سواری که از غبار می آید قرار های زمین را به هم زنید که یارم از آسمان چه به موقع سر قرار می آید یقینی است برایم حضور حضرتش آن سان که روز ...
نگاهی به مسیر حرفه ای علی حاجی زاده مقدم که اعتقادی به مدیریت عمودی ندارد / ضرورت چابکی در جهان بدون ...
در این مسیر به دست آورد و اکنون به عنوان مدیرعامل یک شرکت، در تلاش است این حق آزادی عمل را به دیگران نیز ارائه دهد. او می گوید در ابعاد شخصی، شاید تصمیم درست این بود که بعد از فارغ التحصیلی و ازدواج، مهاجرت می کرد تا شانس های بیشتری پیش رویش قرار می گرفت. با این حال به این موضوع به عنوان یک حسرت نگاه نمی کند و فقط آن را گزینه منطقی تری برای ادامه مسیر حرفه ای اش می داند. در ادامه داستان ...
فارابی؛ آغازگر عقلانیت در سنت ایرانی
کرده و بعد از آن صورت جدیدی ارائه داده است؛ خاصیت علم انباشتگی ست و حذف در آن جایی ندارد، شراکت علم لازم است تا بتوان ادعایی داشت. این چیزی است که در فارابی و ابن سینا اتفاق افتاد؛ فارابی همه رساله های ارسطو و افلاطون را خوانده و آگاه بود که می تواند رسالة الجمع را بنویسد. او وقتی آرای ارسطو و افلاطون درباره شعر و استعاره را خواند، دیدگاه کاملا متفاوتی در این باره ارائه داد. این استاد ...
برگزاری نکوداشت حکیم ابونصر فارابی در دانشگاه زنجان توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان
بیشتر از کلمه علم باید بهره بگیریم و این مسئله نشانگر این است که تنها و اولین کسی که بعد از ارسطو توانست ترتیبی به علم بدهد فارابی می باشد. کاوندی با بیان اینکه فارابی علیرغم اینکه آن علم مرتب کرد و در درجات مختلف قرار داد یک نظم و انسجام نیز برقرار کرد لذا به این دلایل او معلم ثانی نامیده شده است. وی ادامه داد: ما در فلسفه بُعد عقلانی ، عقلانیت ، پرورش و شکوفایی را مدنظر داریم، در اصل ...
10 فیلم اکشن با محوریت قهرمان زن که حتما باید تماشا کنید
خوش زبان، عمه طماع و تندخویش و استاد باهوش کونگ فویش همگی از عناصر مهم داستان هستند در شرایطی که رابطه ای عاشقانه بین وینگ، چون و دوست دوران کودکی اش شکل می گیرد. در این فیلم شاهد اتفاقات احمقانه و آبکی بسیاری هستیم، اما سکانس های اکشن Wing Chun بسیار خیره کننده هستند. The Long Kiss Goodnight (1996) کمتر طرفدار سینمای اکشنی می داند که جینا دیویس و ساموئل ال جکسون در دهه 1990 ...
مردی که دوست داشت بیشتر بداند
است؟ ارسطو روش خاصی برای تدریس داشت. او شاگردانش را در حال قدم زدن تعلیم می داد. به همین جهت، پیروان او را "مشائی" (کسانی که قدم می زند) یا "اهل قدم" نامیده اند. استفاده از این نام در زمان گالیله نیز مرسوم بود. متأسفانه بر خلاف سادگی و آزادی اصولی ای که با این نام در ذهن تداعی می شود، فلسفه ی ارسطو هم غلط و هم انعطاف ناپذیر بود. مهم ترین اشتباه فلسفه ی ارسطویی، اجتناب از تجربه گرایی بود ...
میلیون ها ستاره و سیاره فقط 3 درصد عالم را تشکیل می دهند
به گزارش ایکنا، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، 16 اسفندماه در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره مبارکه واقعه به تفسیر آیات 71 تا 76 به بعد پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است: أَفَرَأَیْتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ ﴿71﴾ آیا آن آتشی را که برمی افروزید ملاحظه کرده اید أَأَنْتُمْ أَنْشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنْشِئُونَ ﴿72﴾ آیا شما [چوب ...
تفسیر سنتی نمی تواند مفاهیم قرآن را کشف و نیاز جامعه را برآورده کند
پای کار بیاید و تفسیر موضوعی را در مفهوم تام آن اقامه کند. یعنی اولا مسائل جامعه را بشناسیم و بعد آن را به قرآن عرضه و از قرآن، استنطاق کنیم و تفاسیر موضوعی متعددی تولید کنیم. اولین مبنا اینکه قرآن دیدگاه عمیق و کلانی نسبت به افکار اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و... دارد؛ قرآن کریم افکار بلند و عمیقی نسبت به دست کم سه حوزه دارد؛ هستی شناسی، عقاید و اجتماعیات. مبلغی تصریح کرد: مبنای دوم این ...
حکیم نظامی گنجه ای ظرفیت سترگ اخلاق جهانی است
"سیدمجید امامی" در این همایش اظهار داشت: نظامی هرچند متعلق به زمانه تفوق ربان فارسی به عنوان زبان فرهنگ اسلامی در همه بلاد اسلامی است اما مهم این است که امروز چه کسی از او الهام می گیرد و منبع بازتولید معنا می داند. وی افزود: به نظرم از بعد میان جهانی و میان فرهنگی به نظامی کمتر توجه شده است. نظامی اگر شاعری از گنجه ی آذربایجان است، عربی را به نیکی می دانست و به فارسی شعر می گفت و با ...
آغاز به کار دومین جشنواره شعر صحیفه سجادیه در دانشگاه آزاد بندرعباس
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از هرمزگان ، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی ، رویکرد جدید دانشگاه در حوزه فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه و اشاعه مسائل فرهنگی باید با تاکید بر باورها و آموزهای دینی و مذهبی شکل گیرد و این مهم محور اصلی رویکرد جدید فرهنگی دانشگاه است . دکتر داریوش جاوید در آیین آغاز جشنواره شعر صحیفه سجادیه دانشگاه آزاد استان هرمزگان که با حضور ...
فراخوان مقاله برای فصلنامه پژوهشی فرهنگ یزد
مقالات خود به فصلنامه پژوهشی فرهنگ یزد از طریق نشانی اینترنتی: http://fyazd.ricac.ac.ir اقدام نمایند. اعضای هیأت تحریریه فصلنامه عبارتند از : سید علیرضا افشانی: استاد جامعه شناسی دانشگاه یزد اصغر دادبه : استاد ادبیات و فلسفة اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی محمدکاظم کهدویی : استادزبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد سید سعید مظلومی محمود آباد : استاد آموزش ...
جانباز، امنیت ملی و صدای شلیک گلوله
جانبازانه را نیز واجب کرده است! منابع: هگل؛ خدایگان و بنده عباس منوچهری؛ رهیافت و روش در علوم سیاسی نیچه؛ اراده ی قدرت کارل اشمیت؛ مفهوم امر سیاسی احمد خالقی؛ قدرت،زبان، زندگی روزمره در گفتمان فلسفی- سیاسی معاصر و.ت. جونز؛خداوندان اندیشۀ سیاسی، جلد دوم ارسطو؛ سیاست هوسرل و دیگران؛ فلسفه و بحران غرب آیزایا برلین؛ در جستجوی آزادی، مصاحبه های رامین جهانبگلو با برلین حسین بشیریه؛ نظریه ...
برخی از مقتضیات تربیت در دورانهای سه گانه رشد
بررسی عقلی و ریشه یابی اوامر حاکم و درک کامل فلسفه آن مجاز است. لذا چون و چرای نوجوان در به دست آوردن ضرورت یا فواید علوم، به معنای فرار از مسئولیت دانشجوئی و علم آموزی نیست. بلکه محصول طبیعی فطرت حقیقت جو و نقاد اوست که به امر تکوینی الهی، خود را در اظهار نظر و ذکر عقاید و آرائش محق و مجاز می داند. در هفت سال سوم، نوجوان آرام آرام خود را آماده تمرکز بر مفاهیم انتزاعی و نظری محض نموده و ذهن ...