سایر منابع:
سایر خبرها
حاشیه و متن تشییع احمدرضا احمدی/ عکس
.... هرچه را نوشت بلافاصله خواندم و می خواستم نقصانی پیدا کنم اما نقصانی نداشت. آغداشلو در ادامه گفت: احمدرضا از کی کم بود یا کمتر بود؟ همسر احمدرضا می گفت او هر کاری می کرد ما آسوده بمانیم. نگران اضطراب اطرافیانش بود و نگرانی صفتش بود. اما هر کاری که برای برآوردن این وظیفه تصور می کرد خوب انجام داد و به درستی انجام داد. نمی شود با شوخی و و طنز و طعن، عیب جویی کرد و انگشت بر اثری گذاشت و ...
کودکم من را شاعر کرد
پای درس مطالعات انتقادی زندگی روزمره در ایران در مقطع ارشد نشستم و از استاد راجع به اهمیت و جایگاه ارزشمند زندگی روزمره شنیدم، فهمیدم چقدر این مهم را نادیده گرفته ام و چقدر با توجه به آن، حالم بهتر و بهتر می شود. در کلاس عناصر شعر سیدسعید هاشمی نیز حرف از اهمیت مکان ها بود که در قدیم چه جایگاهی داشتند و حالا چه احوالی دارند. او از قهوه خانه ها گفت که پای ثابت گردهمایی عالمان و متفکران و ...
رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی: می خواهیم مجلس دوازدهم انقلابی تر باشد
نمایی شد حدادعادل ابراز کرد: وسعت شورش در فرانسه هرگز قابل قیاس با اغتشاشات سال 88 در ایران نبود و توجه کنید که شورش فرانسه کوچک نمایی و اغتشاشات ایران، با کشته سازی در انعکاس خبری، بزرگنمایی شد. وی بیان کرد: اغتشاشات 1401 اقدامی سخیف از سوی دشمنان به دلیل اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در منطقه بود. حدادعادل تصریح کرد: دشمنان به دنبال گرفتاری ملت در مسایل روزمره ...
احمدرضا احمدی؛ شاعری که از نیما و شاملو عبور کرد
چشم می خورد. ضمن آن که در نیمه دوم دهه 30، امپراطوری نیما، با قدرت بیشتری به راه خود ادامه می داد و درنتیجه فرصت دیده شدن سبک جدیدی که متاثر از شعر او باشد، وجود نداشت چرا که در همان سال ها، بسیاری از شاعران جوان، شعر نو سرودن را مشق می کردند و درنتیجه تقلای شاملو، چندان که در دهه های بعدی به چشم آمد، دیده نشد. اما احمدرضا احمدی زمانی طرح را منتشر کرد که گردوخاک نیما، تاحدودی خوابیده ...
سرودن شعر موزون موهبت است
خالقی مطلق افتاد و این شاهنامه جلالی با 200 سال فاصله نزدیک ترین شاهنامه به فردوسی است. هاشمی تصریح کرد: دومین موسیقی، موسیقی درونی است. این قافیه در وسط شعر قرار می گیرد و موسیقی درونی شعر را زیبا می کند. وی افزود: موسیقی معنوی همان چیزی که در شعر شاملو است. کسی که به شعر علاقه ندارد آن را حس نمی کند اما هنرمندان چون علاقمند هستند آن را حس می کنند و از آن لذت می برند. ...
پیام های تسلیت درگذشت احمدرضا احمدی
به گزارش ایکنا؛ غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیام تسلیت خود برای درگذشت احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده آورده است: احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده معاصر پس از چند دهه تلاش ادبی و فرهنگی و خلق آثار بسیار به دیدار حق شتافت. زنده یاد احمدی را باید از چهره های تأثیرگذار در شعر فارسی معاصر دانست. توجه ویژه او به ادبیات کودک و نوجوان و خدمات او در کانون پرورش ...
احمدرضا احمدی ؛ یه دفعه قرار بگذاریم ، بشینیم آه بکشیم
، سینما و ... هم فعال بود. صدای احمدرضا احمدی در خواندن شعر یا متن هم بسیار تاثیرگذار و لحن و سبک خاص خودش را داشت. اشعار بسیاری از شاعران کلاسیک و نو را در سال های پیش و پس از انقلاب، بر روی نوار و صفحات موسیقی با صدای او ضبط شده است. فروغ فرخزاد در نامه ای به او نوشته بود: هر چیزی که به وجود می آید و زندگی می کند تابع یک سلسله فرم ها و حساب های مشخصی است و در داخل آن ها رشد می ...
جزئیات مراسم تشییع احمدرضا احمدی/ آیدین آغداشلو : بعد از حافظ، احمدرضا احمدی برایم مظهر رندی است/ مسعود ...
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ امروز 22تیرماه 1401 مراسم بدرقه پیکر احمدرضا احمدی به خانه ابدی از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم اشعار این شاعر، شاعری که پای کلمات پیر شد، شاعری که شعر را به زبان محاوره و گفتار نزدیک کرد و موسیقی را لا به لای واژه هایش گره زد؛ با خوانش خودش به گوش حاضران رسید. در این مراسم مسعود ...
قاصدک ها را بشناس!
مربی گری سیدسعید هاشمی و دیگری شعر کودک با تدریس علی باباجانی. حرف های مهمی در کارگاه داستان کودک ردوبدل شد که امیدوارم نویسندگان و شاعران آینده حاضر در جلسه، از آنها استفاده کنند و بهره کاملی ببرند. مثلا او گفت: در داستان کودک، تخیل عنصر نیست؛ بلکه تمامیت داستان است ، در داستان کودک هم زبان کودکانه نیاز داریم و هم بیان کودکانه ، در داستان کودک حتما باید حادثه وجود داشته باشد و هر چه فاصله بین شروع قصه تا رخ دادن حادثه کمتر باشد برای کودک داستان جذاب تری خواهد بود و زودتر با آن ارتباط برقرار می کند و ایجاز یکی از مهم ترین عناصر داستان کودک است؛ چون کودک می خواهد فوری داستان را بخواند و بفهمد. . ...
بهجت صدر، نقاشِ نوگرا و پیشرو
جهان شهری نوظهوری که در تهران، رم و پاریس پدیدار شد؛ شهرهایی که در آن ها تحصیل کرد و آثارش را به نمایش گذاشت. بهجت صدر تجسم تلفیق شگفت انگیزی از هنر و زندگی است که در لایه های گوناگون نقاشی های طغیان گرش آشکار است.آثارش مملو خشونت انتزاعی و قدرت زنانه است. او تقلید از سنت های هنر ایران یا تکرار کار هنرمندان مدرن غربی را کنار گذاشت و به زبان انتزاعی دست یافت که بافتی با تکرار موزون خطوط ...
درباره شعر و شخصیت احمدرضا احمدی بیشتر بدانید
به معنای واقعی کلمه شاعر شهر است. گفت وگوی ما را با محمود معتقدی بخوانید: احمدرضا احمدی به هیچ وجه محصور و مسحور کتابخانه نبود. شعر خاکستری او که سکوت و خلوتی در سطر سطرش موج می زند با حذف قافیه برای شما چه جایگاهی داشت؟ احمدی از شاعران دهه 40 است و جزو نوگرایانی است که حتی از حوزه شعر نیمایی و شعر سپید عبور کرده است. کسی است که دانش شعری خودش را دارد. با توجه به ...
با مدادرنگی به بدرقه احمدرضا احمدی برویم
و جوشید که به حق باید گفت شکلی احمدرضاگونه در شعر معاصر فارسی و ادبیات کودک و نوجوان از خود به یادگار گذاشت. احمدرضا احمدی، نام سرشناس شعر موج نو فارسی و خالق خیال انگیزترین و بدیع ترین داستان های کودکان و نوجوانان بود؛ داستان هایی که به شیوه ای شخصی، تکنیکی، شاعرانه و نوآورانه خلق شدند. او از متفاوت بودن نترسید و همرنگ جماعت نشد. احمدرضا احمدی، خالق گونه ای از ادبیات کودک و ...
دیالوگ ها روشن گرند
خواننده را به فکر فرو می برد و به بازنگری و بازخوانی باورها و رفتارهای مذهبی اش وامی دارد. طبق روال روایی متن، سارا به جایی می رسد که این دغدغه ی درون بینی ایدئولوژیک و جست وجوی معنای زندگی از منظر باورهای اعتقادی، برای او از عشق و تحصیل و... مهم تر می شود. گویی پاسخ همه ی سوآل هایش منوط به این است که تکلیف خود را در زمینه ی باور و اعتقاداتش روشن کند. با اشاره به بخشی از شعر شاملو، (هرچند این شعر ...
احمدرضا احمدی: طلبی از دنیا ندارم همچنان که بدهکار آن هم نیستم
آن سینما از بدو تولد بر ادبیات سیطره یافته است، گفت: موضوع دیگر این است که سینما زبان بین المللی است و جوانان به دنبال آن می روند که خیلی زود مشهور شوند. به رغم تمام این عدم توازن ها اما ادبیات میدان وسیع تری برای عمل دارد و بخت نسل جدید برای درخشش در ادبیات و شعر این است که برای شاعر دو صفحه کاغذ و یک قلم کافی است ولی سینما کار گرانی است. سرانجام زمانی اینها مساوی خواهند شد. یعنی توجه به ادبیات هم ...
جناح سرزنده ای از شعر را نمایندگی می کرد | درباره وفور قافیه در شعر با احمدی موافقم
همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: علی باباچاهی، جزو شاعران نکته سنج و ظریف اندیش است. مخاطب انبوه شعرهایش که آنها هم ذائقه منحصر به فرد خودشان را دارند، او را از پیشینیان و هم عصرانش ممتاز می کند. احمدرضا احمدی ، شاعر قافیه در باد گم می شود ، چای در غروب جمعه روی میز سرد می شود و مجموعه چشمگیری از شعر جهان را وداع گفت. علی باباچاهی یکی از معدود کسانی است که برای اظهار نظر درباره شعر او، شایستگی کامل ...
احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده کشورمان درگذشت
ادبیات کودک و نوجوان نیز فعالیت های بسیاری داشت. این شاعر شناخته شده مؤسس و پایه گذار موج شعر نو و پیشگام سورئالیسم در ادبیات کودکان بود. یکی از درخشان ترین آثار او سفر در شب کتابی است که به موضوع های اجتماعی، صلح، همزیستی، تحمل و همکاری اشاره می کند. از دیگر آثار او نیز می توان به از بارانی که دیر بارید ، میوه ها طعم تکراری دارند ، هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود ، روزی برای تو ...
احمدرضا احمدی خیلی ها را شیفته سهراب سپهری کرد
چیزی که شاعران موج نو به دنبال آن بودند یعنی گذر از جریان رو به زوال جریان اجتماعی در هنر و سمبلیسم سیاسی که در آن دوران در شعر رایج بود، جریان موج نو یک جریان معکوس بود که بیش تر به زبان و تصویر و کلمه ذات خود معتقد بود و خیلی اعتقادی به تعهد اجتماعی نداشت. شفاعی درباره تاثیری احمدی در جریان روشنفکری می گوید: اگر بحث موج نو را کنار بگذاریم، احمدرضا احمدی در حوزه های دیگر و متنوعی هم وارد ...
احمدرضا احمدی پایه گذار موج شعر نو درگذشت
، همزیستی، تحمل و همکاری اشاره دارد. شعر موج نو گونه ای از شعر معاصر است که مقید به عروض و قافیه یا ریتم کلامی نیست و توسط بیژن الهی و احمدرضا احمدی با انتشار کتاب شعری با نام طرح از احمدی و انتشار مجله ای به نام ترفه که شعر های بیژن الهی را منتشر می کرد، بنیان گذاشته شد. اشعار مرحوم احمدی به زبان های مختلفی از جمله عربی، ارمنی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و کره ای ترجمه ...
قافیه در باد گم شد
صندلی بود ، دخترک ماهی تنهایی و مزرعه گل های آفتابگردان اشاره کرد. به عنوان بنیانگذار سبک موج نو در دهه 40 به شهرت رسید و البته داستان به این سادگی ها هم نبود. بعدها دوست نزدیک و یار غارش مسعود کیمیایی آن سال های احمدرضا احمدی را چنین روایت کرد: نگاهی که در سال های 40 به شعر داشت، همه را نگران کرده بود و بعد از 2 کتابی که از او منتشر شد، نگران شونده ها! دشمنِ او شدند. آنها شاعران انجمن های قلم ...
عبور شاعر از عطر گل ها
زمینه موسیقی کودک یا ادبیات همراه با موسیقی با مدیریت او منتشر شد. از سال 1369 با همکاری نادر ابراهیمی مجموعه کتاب هایی را به نگارش و انتشار درآورد که کار او را در این گستره تثبیت کرد. خاطرات: از کسی تقلید نکردم احمدرضا احمدی هرگز به حاشیه ها اعتنایی نداشت و تمام عمر به طور جدی تلاش کرد و شعر و داستان نوشت و یک لحظه از حرکت باز نماند. در سال های جوانی در فیلم مهمی همچون ...
سرایش آخرین شعر شاعر موج نو
سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال 1340 منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه 40 را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. این شاعر فقید توسط مرکز هنرمندان ایران به عنوان موسس و پایه گذار موج شعر نو و پیشگام سورئالیسم در ادبیات کودکان شناخته شده است. احمدی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو ...
شاعر، پر از تماشا رفت
برای فروغ فرخزاد برد . و به این ترتیب از سال 1341، هنرمندی در شعر ایران معرفی شد که قرار بود سبکی جدید براندازد. سبکی که در برابر هنر ملتزم آن دوره، قد برافراشت. سبکی که فردگرایی و بی اعتنایی به تمام معتقدات حزبی و مکتبی یکی از ویژگی های آن بود و تعهد اصلی اش بر تخیل، زبان و هنر بود. گروه ادبی طرفه و آغاز موج نو ادبی احمدی با انتشار مجموعه شعر طرح ها در نیمه اول دهه 20 سالگی ...
از اسب احمدرضا تا غُراب ضیا موحد
.... آن خانم فرزانه فرمودند که شما در این یادداشت به رفاقت عباس کیارستمی و احمدرضا احمدی اشاره کرده ای اما من می دانم آقای احمدی اصلا از کیارستمی خوشش نمی آید! باید بررسی کنم ببینم چه روشی به کار برده اید و چه تغییراتی باید اعمال شود. باید ببینم چه می شود! جهد کردم صبوری پیشه کنم. نشد. خانم جوان که هرگز نفهمیدم دقیقا چه فهمی از عالم شعر و ادبیات دارد، آن قدر طاقچه بالا گذاشت که به قدر لازم و البته ...
ادبیات کودک در دام سلیقه مخاطب!
می بریم و روندی را ادامه می دهیم که در دهه های قبل آغاز شد و خیلی هم ادبیات کودک با درخشش و اوج همراه بود. منتها اکنون اگر نگوییم دوران رکود، یک دوران بدون فراز را در ادبیات کودک طی می کنیم. من شاهد اتفاق خاصی نیستم درصورتی که در دهه های قبل در ادبیات کودک چه در شعر، داستان و چه در دیگر بخش ها شاهد رویدادها و اتفاقات بزرگ و خوبی بودیم ولی الان خیلی فراز و نشیب نمی بینیم. در آن دورانی ...