هیچ ایده مسلطی برای غنی سازی سینمای ارگانی وجود ندارد
سایر منابع:
سایر خبرها
حضور حداکثری نهادهای دولتی در جشنواره فیلم فجر؛ نقاط قوت و چالش ها
خواهد آمد. 3. مخالفان حضور ارگان ها که جشنواره چهل و دوم فیلم فجر را جشنواره ای ارگانی نامیده بودند و حتی برخی به تحریم آن پرداختند بر این باورند که ارگانی شدن سینما مخالف ماهیت مردمی آن است و متولیان سینمایی با این کار به ایجاد دوقطبی دولت _ ملت دامن زده و سبب تغییر ماهیت عمومی و اجتماعی آن به دولتی و سفارشی شوند. با توجه به ارزشی بودن فیلم های این نهادها و استقبال عموم مردم در سال 1402 از کمدی ها، به نظر می رسد می توان این چالش را با تبلیغات مناسب و استفاده شایسته از سبدهای متنوع مناسبتی ویژه اکران مدیریت کرد. ...
برگزاری نشست نقد و بررسی آثار چهل ودومین جشنواره فیلم فجر در قم
کارگردانی محمد عسگری، آبی روشن به کارگردانی بابک لطفی خواجه پاشا، پرویزخان علی ثقفی، مجنون مهدی شامحمدی، باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورز و تابستان همان سال محمود کلاری مورد بحث و بررسی توسط فیلمسازان قرار گرفتند. در بخش دیگری از این برنامه حمیدرضا منتظری تماشای دقیق آثار جشنواره ها را برای فیلمسازان و هنرجویان مهم دانست و بیان کرد: خیلی خوشحالم که در این دوره از جشنواره حضور پررنگ هنرجویان ...
سیمرغ بهترین فیلم به مجنون رسید
. سینما هم باید خوبی ها را ببیند و هم پلیدی ها را. وی در پایان گفت: سال بعد سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران است. اگر می خواهیم همدلی و همگرایی داشته باشیم باید از دو قطبی ساری دوری کنیم تا برای سال آینده اتفاق بهتری برای سینما رخ دهد. هم دولت و هم بخش خصوصی باید از سینما تقویت کنند تا جانی دوباره بگیرد. خزاعی گفت: اتفاقی که در غزه رخ میدهد بی سابقه است. ما باید برای ...
هنر ظریف دشمن تراشی
... شهرزاد درباره گفت وگو با فیلمسازان و اینکه به عنوان مجری چقدر چالش نقد در جشنواره را داشته است، بیان کرد: بی نیاز دانستن از نقد به دلیل حمایت کامل نهادهای دولتی از برخی سینماگران است. من به عنوان یک منتقد سینما که از سال 72 هم نقد می نوشتم خیلی برایم دردناک است که عده ای به اسم منتقد پول دریافت می کنند تا نقد مثبت بنویسند و اینکه نقد به چنین مختصاتی از سفارش پذیری برسد خیلی وحشتناک است ...
محوریت خانواده و هویت بانوی ایرانی در فیلم های سینمایی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، زهرا محمودی مدرس دانشگاه و فعال حوزه و زنان و خانواده و داور بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره امسال در موضوعات و ژانر های متفاوتی تلاش کرد قهرمانان و اسطوره های مختلفی را روایت گری بکند و فیلم ها تلاش می کردند در ساختار قصه گو و روایت گر زندگی یک قهرمان باشند و این نیز در فیلم های همچون مجنون، احمد، پرویز خان و پروین مشهود بود. ...
جشنواره فجر، بنگاه اختلاس های قانونی!
لقمان مداین، منتقد سینما، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان جشنواره فجر، بنگاه اختلاس های قانونی! نوشت: عادت دارم نظرم را به طور مستقل از جشنواره برای “ترین ها” بیان کنم اما بگذارید ابتدا حرف هایم را بگویم که در دلم نماند. همان ابتدا که نام استاد بزرگ حوزه نقد جناب محمدتقی فهیم را در میان هیات انتخاب ندیدم می دانستم با چه جشنواره ای مواجه هستیم. عوامل زیادی را ...
بحران رسانه های سینمایی، عمیق تر از بحران جشنواره فیلم فجر
فجر هیچ گاه امر اساسی نبوده است. مسئله دیگر عنوان ارگانی دادن به جشنواره است! انگار تا قبل از فعال شدن دفتر راه در سال های اخیر، یاعدم تغییر رویکرد حوزه هنری در دوران مدیریت جدید، یا قبل از تشکیل اوج در سال 91، همه بودجه سینما شخصی بوده! بروید و لیست حمایت های فارابی را تا پیش از سال 1400 که توسط دولت قبلی منتشر شده ببینید. از علی مصفا تا مجید برزگر، حمید فرخ نژاد، نوید ...
تبریک ولنتاین برای مخاطب خاص
...> عشق من ولنتاینمون مبارک ولنتاین مبارک عشقم یادت تمام هستیم را در خودش گم میکند، مجنون تر از مجنون مرا در چشم مردم میکند، من بی حضورت “با تو” در یک خانه در ذهنم قرین یاد تو قلبم را پر از حس ترنم میکند... می دونستی اشک گاهی از لبخند با ارزش تره؟ چون لبخند رو به هر کسی می تونی هدیه کنی اما اشک رو فقط برای کسی می ریزی که نمی خوای از ...
وقفه 10 دقیقه ای در اجرای خواننده جوان | در کنسرت مهدی احمدوند چه گذشت؟
در اولین پرده آهنگ خیلی دوست دارم یه روز را که خود، شاعر، آهنگساز و تنظیم کننده آن بود اجرا کرد و پس از اجرای ترانه نخست گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم و امیدوارم عمری باقی بماند و بار دیگر همه شما را ببینم. اجراهای دوم و سوم احمدوند با استقبال پرشوری مواجه شد، تقریبا تمام ردیف های سالن میلاد پر شده بود؛ مخاطبان در هر بخش و قطعه ای ابراز احساسات می کردند و خواننده جوان تلاش می ...
از دور جدید اسکرین شات تا نمایش چند مستند
.... او ادامه داد: شاهنامه فردوسی به عنوان یکی از حلقه های پیوند ما، همه انسان ها را به خودشناسی و بازگشت به هویت دعوت می کند. ما این مضمون جهان شمول و متعالی را باید در آثار سینمایی، مستند و انیمیشن برجسته کنیم. در تاجیکستان، روی شاهنامه کار کرده ایم و امیدواریم بتوانیم در کنار شما، این ایده ها را گسترش داده و اجرایی تر کنیم. اکمل عبدالله زاده مدیر جشنواره دوشنبه ابراز ...
پیش بینی همایون اسعدیان از گیشه فیلم های جشنواره فجر و اکران نوروزی
دبیر شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه فقط چند فیلم محدود از جشنواره فجر امسال می توانند به لحاظ اقتصادی در گیشه فروش موفقی داشته باشند، توضیحاتی را درباره اکران نوروزی، اکران عید فطر و پیش بینی از وضعیت سینما در سال آینده ارائه کرد. به گزارش سینماسینما ، همایون اسعدیان در پاسخ به اینکه با توجه به فیلم های جشنواره فجر چهل ودوم چه پیش بینی ای از اکران سال 1403 دارد؟ بیان کرد: بهتر است ...
نگاهی به نقاط ضعف و قوت فجر چهل ودوم / از داوری تخصصی تا بخش نمایشی به نام بین الملل
اشاره به نقش انیمیشن ها در جشنواره عنوان کرد: سال جاری موضوع انیمیشن نیز مورد توجه بود که این موضوع حائز اهمیت است؛ از سویی برای اولین بار به شخصیت های فرهنگی ورزشی و سیاسی پرداخته شد که به عنوان نقطه قوت مطرح است. منتقد سینما با تاکید بر اینکه یکی از نقاط ضعف جشنواره مانند سال های قبل بخش بین الملل آن بود، گفت: نیازی نیست جشنواره فیلم فجر با فیلم هایی که دیده نمی شود و جزئیات آن مشخص ...
سینمایی نداریم که از فرهنگ ایرانی بگوید
مشخص می کنند چه فیلمی بهتر است نه داوران. این منتقد سینما در اصفهان یادآور شد: آن سال ها فیلم ابد و یک روز را دوست داشتم اما امروز با تجربه و دانش در حد بضاعتی که دارم اصلا فیلم را قابل دوست داشتن نمی دانیم. بر عکس وقتی چند سال قبل جدایی نادر از سیمین فرهادی را دیدم دوست نداشتم اما امروز متوجه اشتباه خود شدم و می گویم و توان اثباتش را هم دارم که چه اندازه فیلم خوب است. پس جشنواره صرفا ...
چرا صدای اعتراض فیلم اولی ها در این دوره از جشنواره فجر بلند شد؟/ سرِ بی سودای نگاه نو
...، این اعتراض را ناحق دانسته و تاکید کرده بود که آیین نامه جشنواره اعلام می شود و فیلمسازان بعد از خواندن شرایط، فیملشان را به دبیرخانه ارسال می کنند پس باید به قواعد زمین بازی احترام بگذارند. به گفته او، برخلاف سال گذشته که همه فیلم ها در بخش داوری سودای سیمرغ حضور داشتند ولی امسال بخش نگاه نو به عنوان بخشی مجزا برای انتخاب بهترین کارگردان اولی به جشنواره اضافه شدو از میان 12 فیلم ...
جشنواره فجر را هم را هموار کرد
اسداللهی که در اکثر جشنواره های موسیقی فجر حضور داشته، تاکنون دو بار موفق به کسب مقام اول شده است. حضوری که خودش علت اصلی آن را معرفی موسیقی آذربایجانی می داند. همزمان با اجرای کنسرت آذربایجانی وحید اسداللهی درسی ونهمین دوره جشنواره فجر، گفت وگویی با ایشان انجام دادیم که نظر شما مخاطب گرانقدر را به آن جلب می کنیم. امروز علاقه مندان به موسیقی آذربایجانی قرار است چه قطعاتی از شما را در ...
ترند این روزهای سینما ایران
؛ مثلا اینکه مخاطب ایرانی با سینمای وحشت میانه ندارد یا سینمای جنگ دیگر دوره اش گذشته است و نمی فروشد، یا مردم دیگر دل ودماغ گریه ندارند و ازاین قبیل قضاوت ها که باعث می شود یک گونه سینمایی، کم تولید شود و به انزوا برود؛ مدیران هم در جهت دادن به حمایت هایشان در تولید و اکران همین قضاوت های بی مبنا را لحاظ می کنند. اتفاقا در سال های اخیر ژانرهای حمایت شده توسط بخش دولتی همواره با استقبال ...
اما و اگرهای شخصیت پردازی مفاخر فرهنگی_اجتماعی در جشنواره چهل و دوم فجر
ت که تا تبدیل شدن به یک شخصیت ماندگار سینمایی، فاصله زیادی دارد. مجنون بهترین فیلم جشنواره چهل و دوم فیلم فجر از نگاه داوران که حاصل تجربه اول مهدی شاه محمدی است. او با اینکه در سینمای داستانی تازه کار به حساب می آید، بیش از دو دهه است که در سینمای مستند تجربه ساخت فیلم در فضای جنگ و جبهه داشته است. داستان فیلم مجنون درباره بخش کوتاهی از رشادت های برادران شهید ز ...
گشت و گذار مجازی
اصلاح طلب و معتدل می شناسیم، اتفاق دیگری بود که در شبکه های اجتماعی مورد بحث بسیار قرار گرفت. این بیانیه که به نوعی اصحاب تحریم انتخابات را هدف قرار داده، توسط کاربران با عناوینی چون بازگشت به عقلانیت و پذیرفتن قواعد بازی مورد استقبال قرار گرفت. در همین خصوص کاربری در شبکه ایکس نوشت: بالاخره دوستان روشنفکر، اصلاح طلب، منتقد نظام، معتدل، و... پذیرفتن که مسیر هر تغییر و تحول معقولی از صندوق رای می گذره ...
می خواستم هیجانِ دیدنِ یک مسابقه مهمِ فوتبال را در پرویز خان ایجاد کنم
علی ثقفی، کارگردان فیلم سینمایی پرویز خان که در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ چهل دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: ما در فیلم پرویز خان وارد یک قصه شدیم و خود قصه ظرفیت هایی دارد که به دلیل وجود این ظرفیت ها ممکن است مخاطب با احساسات مختلفی مواجه شود. وی درباره ایجاد حس وطن پرستی در فیلم گفت: به نظر من نباید هیچ حسی به فیلم تحمیل شود اما من هم با حسی ...
پرویزخان برای غیرفوتبالی ها هم جذاب است
به گزارش اقتصاد آینده ; منتقدان شیرازی از تنها فیلم ورزشی جشنواره تقدیر کردند اما تنها انیمیشن جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند.پس از اکران این فیلم، نشست نقد و بررسی به مانند شب های گذشته در سالن غزل تالار حافظ برگزار شد. در این نشست، ابتدا فیلم دوم شب قبل یعنی پرویز خان ساخته علی ثقفی مورد بررسی قرار گرفت. منتقد شیرازی با بیان اینکه پرویزخان به عنوان اولین ساخته کارگردان ...
جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس ...
عصر ایران ؛ نهال موسوی - جشنواره فیلم فجر چهل و دوم به پایان رسید و جوایز هم به برندگان رسید اما مهمترین نکته این است که دستاورد این جشنواره برای سینمای ایران چیست؟ فیلم های تولید شده توسط ارگان ها و نهادهای مختلف که از دولت پول گرفته اند چندان زیاد بود که شاید به غیر از چند فیلم محدود مابقی آثار تولیدات چند سازمان و بنیاد بودند. سازمان سینمایی اوج و سازمان سینمایی سوره ...
نگاهی به فیلم شور عاشقی ؛ روایتی تازه از کاروان کربلاء
اول بوده و نیت خالصی داشته است، قطعا مورد قبول امام حسین(ع) که صاحب اثر هستند، قرار گرفته و در کارهای بعدی موفقتر می شود. به گزارش خبرگزاری رضوی ، امسال جشنواره فیلم فجر میزبان فیلم هایی در ژانرهای مختلف سینمایی بود و در این میان فیلم شور عاشقی اثر داریوش یاری به عنوان ارادت سینمای ایران به امام حسین(ع) مطرح شد. فیلم شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام ...
سال جدید، سال همدلی و همگرایی برای اعتلای سینمای ایران است
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، محمد خزاعی در مراسم اختتامیه جشنواره چهل و دومین فیلم فجر به همراه دو دختر خود به روی سن رفت و با بوسیدن چادر و روسری دخترانش به حجاب نماد ملی و دینی و عرفی کشور ادای احترام کرد . و در ادامه با دعای تحویل سال شروع کرد و گفت: سال جدید سینمای ایران را به همه شما عزیزان تبریک می گویم. سلام و درود دارم خدمت شما عزیزان حاضر و ارجمند . سال ...
آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر(1)روایت جشنواره چهل و دوم فیلم فجر از جنگ و مقاومت
کیفی و پرداخت سینمایی نتوانستند آنچنان مورد توجه قرار گیرند. به نظر می رسد ارگان ها و نهادهای متولی ساخت این فیلم ها در سال های آتی می بایست کیفیت را بیش از کمیت مد نظر قرار دهند تا با آثار بهینه تر و موثری برای مخاطبان مواجه شویم. 2. مخاطب در فیلم های سینمایی جنگی جشنواره امسال از اهمیت زیادی برخوردار نبودندزیرا با توجه به رونق سینمای کمدی در اکران سال 1402 و حجم زیاد فیلم های جنگی در ...
جشنواره چهل ودوم فیلم فجر؛ ویترینی موفق در ساحت سیاست گذاری های سینمایی
...> یک تبریک خوب باید به سازمان های موثر در تولید فیلم گفت که در دوره جدید فعالیت های خود، بحث خوانش سبک جدید زندگی مردم را مبنا قرار داده بودند. این آسیب شناسی سبب شد تا دوربین، از لوکیشن های کلیشه ای، به سمت جبهه های جدیدی از روایت برود که تنوع مضمونی آن، برای مخاطب و البته کلیت سینمای ایران مفید و مصادره به مطلوب است. آن چه جشنواره فیلم فجر حداقل در دوره کنونی، به آن مبتلا بود، تنها ...
پدیده های جشنواره چه فیلم هایی بودند!؟
داشته ایم که یعنی تا بوده چنین بوده و به احتمال زیاد چنین هم خواهد بود! اما در یک مرور کلی، جشنواره چهل ودوم غافلگیری چندانی نداشت، یعنی فیلم هایی که فراتر از توقعات موجود و پیش داوری های ذهنی عمل کنند که پیش از آغاز جشنواره درباره فیلم ها وجود داشت، در بین فیلم های امسال زیاد نبودند. با این حال، این به معنای بی ستاره بودن جشنواره امسال نیست و چندین و چند فیلم مختلف را می توان مثال آورد که بهتر از ...
دوربین به مثابه ذره بین
یادداشت نشریه تقاطع شماره 32| ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، پس از جنگ عالم گیر دوم، با تمهید تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان، بنای تجزیه تکه ای از ایران را گذاشت و این به طمع نفت شمال بود که از قول و قرار قبلی، مبنی بر تخلیه ایران بعد از شکست آلمان هیتلری پا پس کشید و برای داشته های همسایه جنوبی دندان تیز کرد. از بحران ملی 1946 ایران که بیشتر آن را به عنوان غائله آذربایجان می شناسند، پیش از این هم ...
درباره جشن باستانی نوروز کم کاری کرده ایم
صددرصدی بخش خصوصی و نبود حمایت نهادهای متولی فرهنگ جامعه در این فیلم بود. شما کار خود را از این ژانر شروع کردید و 5 سال پیش در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کردید که دوست ندارم به عقب برگردم و دوباره یک پاستاریونی دیگر بسازم، چون آن فیلم یک سقف مخاطب داشت که به آن رسید اما من دوست دارم به سقف بیشتری از مخاطبان فکر کنم به همین دلیل دنبال ساخت آثاری هستم که بتواند با آثار جهانی رقابت کند. آیا ...