سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به کنگره جهانی امام رضا(ع) بیان کردند: فرق بین عدل در کلام و عدل در ...
پیام ابراز داشتند: عدل نسبت به ذات اقدس الهی، واجب عن الله است نه واجب علی الله و ظلم نسبت به ذات اقدس الهی، ممتنع عن الله است نه ممتنع علی الله . خدا از آن جهت که حقیقتی است نامتناهی و ماوراء خدا چیزی نیست تا حاکم بر خدا باشد، نمی شود گفت این حکم، حاکم علی الله است و بر خدا واجب است که فلان کار را انجام بدهد یا بر خدا حرام است که فلان کار را انجام بدهد، بلکه کار قبیح یمتنع صدوره عن الله تعالی و ...
پیام سه مرجع تقلید به کنگره جهانی حضرت رضا (ع)/ عدالت برای همه، ظلم به هیچکس
کاری به کسی ندارد، ستم کردن نسبت به آن بد است، چه اینکه سگی اگر تشنه باشد بخواهند آن را سیراب کنند این کار ثواب دارد. بنابراین یک عدل کلامی داریم که آیه ﴿لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است و یک عدل فقهی و حقوقی داریم که ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾ عهده دار آن است. مطلب دیگر آن است که عدل نسبت به ذات اقدس الهی، واجب عن الله است نه واجب علی الله و ظلم نسبت به ذات اقدس ...
پاسخ ناسزا با ناسزا مورد تایید اهل بیت(ع) نیست
...؛ البته پیروان برخی از ادیان فقط بر روی رحمت و شفقت تاکید دارند و البته اینکه در عمل چقدر پایبند هستند مسئله دیگری است ولی اسلام بر دادخواهی و صبرنکردن در برابر ظلم تاکید دارد. وی با اشاره به آیه 148 سوره نساء که فرموده است؛ لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا، افزود: گاهی برداشت های نادرست از این آیه سبب شده ...
امیرالمومنین(ع) نکوهش کننده دنیا و زمانه را توبیخ می کند
صلوات دارند. قبلاً هم اشاره شد که دو تا صلوات در سوره مبارکه احزاب است: یکی صلواتی است که ذات اقدس الهی بر وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء ) دارد که در آن صلوات فرشته ها هم در خدمت ذات اقدس الهی هستند که فرمود: ﴿ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ﴾ [12] بعد به ما هم فرمود که شما هم عرض ادب کنید. این یک مطلب. در همان سوره مبارکه احزاب فرمود که خدا بر شما ...
ذکر در قرآن به چه معناست
سوگند خورده نظم دارند و مترتب بر یکدیگر هستند، اگر کتاب های آسمانی و قرآن کریم برای همه روشن شد، هر کسی که آن ها را یاد می گیرد به وسیله قرآن حق و باطل را تشخیص می دهد. به قرآن فرقان می گویند، یعنی فرق بین درست و نادرست یا خوب و بد با آیات قرآن روشن می شود. وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه سوم سوره مرسلات فرموده اند: وَ النّاشِراتِ نَشرا ، یعنی قرآن باید نشر پیدا کند، وقتی نشر پیدا کرد ...
مفهوم فقر در تعالیم دینی
را تشکیل می دهد؛ از این رو در حکمت متعالیه ملاصدرایی از فقر امکانی سخن به میان آمده است که البته اختصاص به انسان نداشته و همه ماسوی الله را دربر می گیرد و تنها راه رهایی از آن اتصال به خداوند غنی بالذات است تا از وجود و صفات کمالی الهی بهره مند شود. یکی از مراتب فقر، فقر مالی است که آثار زیانباری به دنبال دارد. در مطلب حاضر مفهوم فقر در اسلام و عواقب فقر مادی تبیین شده است. ...
اخلاق مداری، اصل مقابله با انسان جاهل است
بانوی کرامت مضجع شریف حضرت معصومه(س) را امانت اهل بیت(ع) دانست و گفت: زیارت با معرفت این بانوی مکرمه بهشت را بر انسان واجب می سازد، زیارت با معرفت، یعنی به تمام شئون و مقام های این بانوی بزرگوار توجه داشته باشیم. وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) باب رحمت الهی و شفیع روز جزا است، گفت: ایشان نزد ذات اقدس الهی مقام بسیار بالایی دارند و به شفاعت ایشان تمام شیعیان وارد بهشت می شوند، در توسل به ...
حجت الاسلام والمسلمین عاملی: سرمایه اجتماعی امام رضا(ع) تمدن ساز و راهگشای آینده بشریت است
ظلم روز به روز فراگیرتر و عمیق تر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم، باید توجه داشت که عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی می کنیم و مشمول قاعده تاثیر و تاثر هستیم؛ خداوند در قرآن دستور به عدل و احسان داده است: إن الله یأمر بالعدل والإحسان (آیه 90 سوره نحل) و این ارزش بزرگی ...
آرزو دارم همواره معلم باشم
حساب و کتاب، حلال و حرام و قیامت وجود حتمی دارد. قرآن سه زمان را که برای بشر مبهم است، حل کرده است؛ کسی که این مطالب را خوب درک کند دیگر احساس پوچی، ناامیدی و خستگی نخواهد کرد، چراکه می داند هدف درست است، خدایی در کار است که همه چیز را می بیند و می داند. ما هر روز در نمازمان سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَه می گوییم؛ این یعنی خدا می شنود و بیناست؛ پس برای ناامیدی و خستگی جایی باز نیست. انسان ...
عدالت آرمان بشر است
حَرَّی أَجْر ، درباره حیوانات هم این مطلب را گفتند. همان طوری که سیراب کردن درخت ثواب دارد، سیراب کردن سگ هم ثواب دارد. ظلم کردن نسبت به هر موجودی بد است حتی نسبت به سگ، مگر اینکه بخواهد حمله کند؛ بنابراین یک عدل کلامی داریم که آیه (لا إکراه فی الدین) عهده دار آن است و یک عدل فقهی و حقوقی داریم که (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ) عهده دار آن است. مطلب دیگر آن است که عد ...
بهائیت | خواندنی ها از فرقه ای که رباخواری را حلال می داند
. پس از مرگ سید کاظم رشتی، علی محمد در ابتدا خود را باب و نایب خاص امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و واسطه فیض رسانی و ارتباط آن حضرت با مردم معرفی می نماید و پس از اندک زمانی در بالای منبر به مردم اعلام می دارد: من خود امام زمان هستم! .[1] به مرور زمان و پس از آن که گروهی از پیروانش با جسارت اساس اسلام را منسوخ دانستند، علی محمد باب با حمایت علنی و تلویحی سفارت روس ...
تولیت آستان قدس رضوی: کنگره امام رضا (ع)، فرصتی برای گفت وگوی ملت ها درباره عدالت است | فلسطین، مدعیان ...
گشایی خواهد کرد. سخنرانی علامه سیدعلی فضل الله عضو شورای مرکزی انجمن علمای مسلمان لبنان از جمله محور های دیگر این نشست بود. بنابر اعلام قبلی، پس از برگزاری 20 نشست تخصصی به میزبانی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، عصر روز سه شنبه (25 اردیبهشت ماه) آیین اختتامیه این کنگره با سخنرانی رئیس جمهور برگزار خواهد شد. در ادامه حتما بخوانید دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع): کنگره جهانی حضرت رضا(ع) به دنبال رازگشایی از حقیقت های جهان معاصر نسبت به ظلم است ...
دعای مشلول با معنی و تفسیر + فضیلت ها
که قربانی هابیل را پذیرفت و لعنت را بر قابیل قرار داد، ای گریزدهنده گروه های دشمن محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)، بر محمّد و خاندان محمّد و بر همه فرستادگان و فرشتگان بارگاهت و بر همه اهل طاعتت درود فرست وَأَسْأَلُکَ بِکُلِّ مَسْأَلَةٍ سَأَلَکَ بِها أَحَدٌ مِمَّنْ رَضِیتَ عَنْهُ، فَحَتَمْتَ لَهُ عَلَی الْإِجابَةِ، یَا اللّهُ یَا اللّهُ یَا اللّهُ، یَا رَحْمنُ یَا رَحْمنُ یَا رَحْمنُ ...
تسنیم تلاوت صفحه 261 قرآن
... فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَ عْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انتقامٍ نکات سوره ابراهیم - آیه 47: انتقام گرفتنِ انسان همراه با کینه و تشفّی دل است؛ ولی انتقام الهی بر اساس عدل و حکمت و تأدیب است. پیام های سوره ابراهیم - آیه 47: 1. باید در لحظه های خطر و لغزش، هشدارهای لازم داده شود. لا تَحْسَبَنَّ 2. تأخیر در امدادهای ...
شناخت تصوف ، عرفان و صوفیان
بسم الله الرحمن الرحیم شناخت تصوف ، عرفان و صوفیان : مقدمه : کتاب ( عارف و صوفی چه میگویند ) نوشته مرحوم حاج میرزا جواد آقا تهرانی باورهای صوفیان و عرفا و فلاسفه را شرح داده است . برای مثال میگوید :" هدف فلسفه آنست که انسان شبیه خدا شود !. تصوف میخواهد انسان در ذات خدا فانی شود و خدایی شود !. ( کتاب عارف و صوفی چه میگوید ، ص : 56 ). مولوی در دیوان شمس تبریزی در ...