عدالت محوری و ارتقای کرامت مردم؛ هویت حکمرانی ولایی
سایر منابع:
سایر خبرها
فیرحی به دنبال راهِ سوم، در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا بود
برقرار کند و بین نگاه های جدید و نگاه های سنتی و حتی نگاه های ایدئولوژیک ارتباط برقرار کند، در راستای برون رفت از وضعیت کنونی، مانند او بسیار کم داریم. داود فیرحی متولد سال 1343 در زنجان بود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه این شهرستان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. وی همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته ...
فیرحی که بود و چرا این روزها همه از او می گویند؟
علوم حوزوی داشت؛ شناختی که به تصریح تمام اساتیدش در سطح کمال، رشد کرده بود. فیرحی معتقد بود فقه در تاریخ ایران، مبنایی بسیار مهم برای قانون گذاری و تبیین امور مردم و جامعه بوده و اگر بناست امروز راه حلی برای پیدا کردن سوالات اندیشه سیاسی ایران باشد، باید به فقه بازگشت و اصول موجود در آن را به بررسی گذاشت. در چنین فضایی بود که نخستین کتاب فیرحی که تز دکتری او بود با نام قدرت، دانش و ...
فقه اعتزالی، فقه انتحالی یا فقه انقلابی؟
شبکه اجتهاد: آنچه پیش روی شماست بخشی از مباحثه علمی حجت الاسلام دکتر امین عابدی نژاد، استاد حوزه و عضو هیأت علمی جامعه المصطفی (ص) و حجت الاسلام دکتر زهیر بلندقامت پور، دکترای فلسفه و استاد حوزه و دانشگاه است که متن کامل آن در شماره نوزدهم مجله عصر اندیشه منتشر شده است. – معنای حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی صرفاً این نیست که انسان شایسته یا حتی انسانی با ویژگی فقاهت در رأس امور کشور ...
حجت الاسلام قنبرزاده تبیین کرد: سه روش علمی برای استخراج مکتب اقتصاد اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام کمیل قنبرزاده در نشست علمی با موضوع الگوی اقتصادی شرکت های دانش بنیان بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی و با حضور مدیران برخی از شرکت های دانش بنیان کشور برگزار شد گفت: ما به دنبال ارائه نظریه های اقتصاد اسلامی در مقابل نظریه های اقتصادی غرب هستیم. وی بیان داشت: حوزه علمیه یک نهاد اقتصادی دارد تحت عنوان کارگروه اقتصاد مقاومتی که بیشتر در پی ...
زندگی و زمانه دکتر "داود فیرحی"؛ اندیشمند نواندیش علوم سیاسی
، راهنمایی رساله های متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه اندیشه سیاسی اسلام بر عهده او بوده است. این اندیشمند از سال 78 تاکنون عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده و دارای درجه "استادی" بود. دکتر فیرحی در مقطع دکترا تدریس دروس "اندیشه سیاسی در ایران معاصر" و "اندیشه سیاسی در اسلام معاصر"، در مقطع کارشناسی ارشد تدریس "فقه سیاسی" و "افکار سیاسی در ایران و اسلام" را عهده دار ...
علامه طباطبایی و باور به مرجعیت قرآن در علوم انسانی
می شود: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرموده اند ما در بین سلسله علمی، فقهی و حِکمی خودمان در حوزه های علمیه، یک گذرگاه و جریان خاص الخاص داریم که می تواند برای همه الگو باشد؛ هم برای علما الگو باشد، هم برای آحاد مردم و هم برای جوان ها؛ این ها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفا نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند، مجاهدت کردند، کار کردند و به مقامات عالیه رسیدند و مهم این ...
میرزا محمدمهدی غروی اصفهانی و تحول در فضای فقهی و اخلاقی
. زندگی و رشد علمی میرزا محمدمهدی غروی اصفهانی از عالمان وارسته در 1264 خورشیدی در اصفهان چشم به جهان گشود. او پس از تحصیلات مقدماتی و خواندن اندکی فقه و اصول نزد استادان محلی در 12 سالگی، رهسپار نجف اشرف شد. شرح زندگانی میرزای اصفهانی را در چند دوره مورد نگرش و نگارش قرار داده اند. دوره نخست زندگی او با فراگیری علوم رایج در حوزه نجف آغاز شد و در این دوره با آیت ...
معرفی کتاب های ارزنده علامه طباطبایی (ره)
مهم ترین تفاسیر قرون اخیر در بین مسلمین است و پس از تفسیر تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان طبرسی بزرگترین و جامع ترین تفسیر شیعی از نظر قوت علمی و مطلوبیت روش تفسیری است. ویژگی مهم این تفسیر به کارگیری روش تفسیری قرآن به قرآن است. یکی از ابعاد چشمگیر المیزان پرداختن به مسائل روز چون حکومت، آزادی، عدالت اجتماعی و ... است که در هر بحث پس از بیان نظر اسلام و خصوصا شیعه به بررسی و پاسخ شبهات و اشکالات ...
ضرورت آگاه سازی مسائل اجتماعی دانش آموزان استثنایی
به این مساله و ژرف اندیشی که ماحصل آن را در سند مترقی تحول بنیادین آموزش و پرورش شاهد هستیم به مساله رعایت عدالت آموزشی به خوبی پرداخته شده است. یزدان پناه در ادامه اظهار داشت: اگرچه از حیث جمعیتی دانش آموزان با نیاز های ویژه بخش محدودی از جامعه محسوب می شوند، اما با توجه به تنوع معلولیتی این افراد و براساس نگاه های دینی حاکم بر سند تحول بنیادین از یک سو و براساس اصول تئوری انسان مبنا ...
دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح
علی قربانپور (دشتکی)، دانش آموخته دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح به بهانه ی درگذشت داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه ی اندیشه سیاسی نوشت: دکتر داوود فیرحی، استاد فقه سیاسی دانشگاه تهران، متاسفانه قربانی موج اخیر کرونا شد و دار فانی را وداع گفت و به سوی حضرت حق پرکشید و آسمانی شد. از آنجا ...
فیرحی؛ دغدغه تداوم مسیر نائینی و طالقانی
...> موضوع مهم و مرکزی کار او بررسی توان تطبیق فقه و حقوق سنّت اسلامی در امر سیاسی، قدرت و حکومت بود با دستآوردهای تجدد و مدرنیته، بویژه مبانی دموکراسی، مشروعیت و سیادت در جهان امروز؛ به عبارتی دیگر مسئلهٔ روز ایران و جهان. مسئلهٔ جهان با جهان اسلام و مسئلهٔ سیاسی اسلام در جهان امروز چنان که میشل فوکو در زمان انقلاب ایران به درستی گفته بود بیش از آن که ناشی از تفاسیر گوناگون ممکن از فقه و ...
نظریه پردازی فقهی و نقش آن در استقلال فقیه؛ گزارشی از آراء دکتر فیرحی در باب نظریه پردازی فقهی/ علی شفیعی
را برای ما تدارک ببیند. غفران الهی را برای ایشان درخواست می کنم و برای خانواده محترم ایشان از درگاه خداوند صبر مسئلت دارم. ——————— ارجاع: [1]. داود فیرحی متولد 1343 و دانش آموخته حوزه و دانشگاه بود؛ وی شخصیتی اندیشمند، آزاد اندیش؛ متخلق و آرام بود که در اولین مواجهه این آرامش گفتاری و رفتاری اش را به دیگران نیز منتقل می کرد. اولین بار این استاد ارجمند را برای انجام گفتگو پیرامون نظریه پردازی در فقه و اصول در شهر قم دیدم که البته این آشنائی فتح بابی شد تا بتوانم در برخی موارد دیگر نیز از ایشان بهره مند شوم. ...
مصادره ارزش ها موجب دلسردی نخبگان می شود
شورا برای ایجاد شهری در تراز انقلاب عضو شورای شهر همدان در ادامه گفت: تمامی تفکرات سیاسی کشور چه اصلاح طلب و چه اصول گرا در چارچوب نظام باید به دنبال توسعه کشور و رفع مشکلات مردم باشند که حداقل این مهم در شورای دور پنجم این شهر کاملا مشهود است. بادامی نجات افزود: بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت عدالت و توسعه و توزیع عادلانه منابع در کشور در شورای دوره پنجم شهر همدان تجلی یافته ...
10 شاخصه کلیدی رسیدن به حکمرانی ولایی
...، آزاداندیشی و استقلال را بخواهیم و بر مردم سالاری تکیه کنیم. کسی که در نظام اسلامی اصولی فکر نکند و اصولی عمل نکند، در چارچوب الگوی حکمرانی ولایی عمل نکرده است. اصل دوم تحول مداری است. از نظر رهبر معظم انقلاب، یکی از اصول الگوی حکمرانی ولایی تحول مداری است. حکمران جامعه اسلامی حتماً باید تحول مدار باشد. البته که این تحول مداری ناظر به اصول نیست، بلکه ناظر به روش هاست. ما اصول ثابتی داریم ک ...
چرا جریان تمدن اسلامی به کندی پیش رفت
شعار سال: پنل تخصصی حکمرانی تربیتی در گام اول انقلاب و رهیافت هایی برای گام دوم ، از سلسله پنل های دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی، امروز، 21 آبان ماه، به صورت وبیناری برگزار شد. در ادامه صحبت های جمیله سادات علم الهدی، دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در این نشست را می خوانید. بحث حکمرانی تربیتی را باید با یک سؤال شروع کرد و آن هم عبارت است از ...
سید حسن خمینی درگذشت دکتر فیرحی را تسلیت گفت
فیرحی متولد سال 1343 در زنجان بود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه این شهرستان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. وی همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت ...
نگاهی به زندگینامه و آثار مرحوم داود فیرحی/ اندیشمندی که قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام را واکاوی کرد
خارج را از 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم ادامه داد. فیرحی از 1366 تا 1378 به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکترای وی اندیشه سیاسی بود. رساله کارشناسی ارشد او با عنوان اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه بود که در آن به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی-سیاسی ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون ...
سه تقریر از وحدت حوزه و دانشگاه/ تحول در آموزش و متون درسی؛ لازمه تحقق وحدت
. تعداد حوزه ها و دانشگاه ها زیاد شده است و همه نیز روی تعداد مقاله و دانشجو مانور می دهند، اما این روند اشتباه است. طراح بحث وحدت حوزه و دانشگاه امام خمینی(ره) بودند که گفتند بنیان گذاری دانشگاه ها بر پایه های غیردینی بوده و می خواست نسل بی اعتقاد پرورش دهد. پس باید کاری کنیم که دانشگاهی هم بااعتقاد باشند. ایشان فرمود که وظایف حوزه کسب علوم مربوط به فهم دین و تبلیغ دین و رساندن آن به اقشار جامعه و ...
درگذشت دکتر داود فیرحی
دلایل گوناگون در دانشگاه حضور نداشتند و ما از کلاس های آن ها محروم بودیم. اما یک انگیزه داشتیم و آن داود فیرحی بود. بسیاری از دانش آموختگان علوم سیاسی با دیدن امثال فیرحی پا به این رشته گذاشتند تا از او بیاموزند و ادامه دهنده روش و منش او باشند. سال 94 بود که اولین بار در کلاس های دکتر فیرحی شرکت کردم. با او کلاس فقه سیاسی داشتیم. از همان لحظه اول عاشق منش و رفتار و اخلاق او شدم. بعید می ...
پایگاه مراجعه فیرحی به مشروطه فقه است / مسیرهای خارج فقه به بن بست می رسد
شود و ایشان انتصاب و انتخاب را نیز مطرح می کنند. در تاریخ تحول دولت، روی دولت، رفته و از جریان های فکری عبور کرده است و به صورت مفصل تحولات دولت تا دوره عثمانی را بحث کرده است و در دوره اخیر نیز تمرکزی بر فقه مشروطه پیدا کرد که در قم این جلسات شکل گرفت. ایشان جلسه های شب های چهارشنبه را داشتند که حدود پنج سال به صورت مستمر برگزار می شد و اخیرا هم از تهران به قم می آمدند و با فضلا در ...
در سوگ اندیشمند نوگرا – ایرنا
.... او از جمله اندیشمندان منتقد سنت بود که تلاش کرد نگاه مدرنی به دین و سیاست را ترویج کند. از این نظر می توان او را در زمره نواندیشان دینی قرار داد. او همزمان که اعتقاد داشت حوزه فقه باید خود را با تحولات روز هماهنگ کرده و تناسبی مستقیم و نه با تأخیر با حوزه تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه برقرار کند، تأکید می کرد با این نگاه همزیستی بین دین و دموکراسی نیز امری امکان ...
نگاهی به اندیشه و آثار مرحوم داود فیرحی
.... گرایش دکترای وی اندیشه سیاسی بود. رساله کارشناسی ارشد وی با عنوان اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه بود که در آن به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی-سیاسی ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تأثیرگذار بودند پرداخته است. رساله دکترای مرحوم فیرحی دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام نام داشت که با الهام از روش شناسی فوکو و ...
یادداشت محسن کدیور درباره ی داود فیرحی
...> فیرحی را از 1371 می شناختم. وی در زمره نخستین همکاران معاونت اندیشه اسلامی مرکز تحقیقات استراتژیک در قم بود. در میان روحانیون دانشگاهی بیش از دیگران با دانش سیاسی جدید آشنا بود و این مزیت کمی نبود. شاگرد استاد سید جواد طباطبایی و متاثر از او در اندیشه سیاسی بود، البته با تعلق خاطر بیشتری به فقه سیاسی. استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه ...
داود فیرحی کیست و چه می گفت؟/ از ترک حوزه علمیه تا جدال با سیدجواد طباطبایی
حوزه را فاقد صلاحیت اصلاح امور می دانست آثار و کتاب های داود فیرحی آثار فیرحی را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد. یک مجموعه از آثار باقی مانده از وی جنبه تبارشناسی و پدیدارشناسی تاریخی دارد که در آثاری، چون قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام و تاریخ تحول دولت در اسلام -که در آن ها رویکردی فوکویی به تاریخ اندیشه در جهان اسلام دارد- اشاره کرد. همچنین تحلیل تاریخی اندیشه ...
عدالت در آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است
معناست که دولت اهمیت خاصی را برای آموزش و پرورش قایل است. رئیس جمهور با اشاره به افزایش شمار مراکز رفاهی آموزش و پرورش از 180 مرکز به 404 مرکز رفاهی طی هفت سال گذشته، گفت: این افزایش بیش از 2 برابری مراکز رفاهی نشان دهنده توجه ویژه دولت به روحیه و نشاط عزیزان در آموزش و پرورش است. دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت عدالت در آموزش و پرورش برای همه مردم کشور گفت: در سراسر کشور اعم از ...
مرگی ناگوار، دفتری ناتمام
دوره تاریخ میانه ایران اسلامی کرده که رساله دکتری او تبلور این جهاد علمی بود. به عبارت دیگر قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام به همراه تاریخ تحول دولت در اسلام وظیفه ادای توضیح مفهوم محوری سیاست در دوره مشخصی از تاریخ ایران و اسلام را بر عهده دارد که سلطنت در کانون هر توضیحی قرار دارد. فیرحی در این دو اثر نخستین خود نشان داده بود از آنجا که جنس این سلطنت اقتدارگرایانه است، دانش های دیگر ...
مطالعات نظری انقلاب اسلامی باید شکل دانشگاهی بگیرد
تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: از دوره رنسانس به این طرف دنیای غرب در مسیر سکولار شدن حرکت کرد و انقلاب اسلامی بیشترین مخالفت را با سکولاریسم داشت و در مقابل آن موضع گرفت، بنابراین لازم است در سرفصل های دروس این رشته، رابطه بین انقلاب اسلامی با سکولاریسم که بزرگترین چالش موجود حال حاضر نیز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین گزارشی در جلسه پیرامون سرفصل درسی و برنامه ...
مکتب دانشگاهی باید شکل بگیرد که احیاگر تمدن اسلامی باشد
مورد رعایت می شود؟ مسلماً خیر، از هر دو بعد، یعنی هم دسترسی نابرابر به اطلاعات است. این نشان می دهد که همه اطلاعاتی که قدرت آفرین است، در اختیار همه انسان ها قرار داده نمی شود و نه انسان ها، بلکه در اختیار سازمانها هم قرار داده نمی شود. وی در پایان گفت: باید در جهت تحقق عدالت علمی و به خاطر گذر از این بحران، گامی به سمت دستیابی برابر به اطلاعات و اجرای عدالت اطلاعاتی یا علمی برداریم. ...