سایر منابع:
سایر خبرها
نظر حاج آقا رحیم ارباب در مورد نماز جمعه/ انفاق کردن و احترام به سادات از ویژگی های برجسته ایشان بود
آیت الله سید باقر آیت میردامادی با اشاره به اینکه اکثر علماء نماز جمعه را واجب کفایی می دانند و می گویند نماز ظهر روز جمعه، مبدل شده به نماز جمعه، باید نماز جمعه خواند و بعد آن نماز عصر را اقامه کرد ولیکن مخیر هستند می توانند در روز جمعه نماز ظهر بخوانند و می توانند نماز جمعه بخوانند اگر نماز جمعه خوانند دیگر نیازی به اقامه نماز ظهر نیست افزودند:حاج آقا رحیم ارباب نماز جمعه را واجب عینی می دانستند و با وجود اینکه ایشان رساله هم نداشتند ولی فتوا و نظرشان این بود که نماز جمعه باید حتما روز جمعه خوانده شود و نماز ظهر کافی نیست بعد از پایان نماز جمعه، نماز ظهر و عصر خوانده شود. ...
نامه به آیت الله یزدی در واکنش به انتقاد از روحانی
) چنین استظهار و استنباط نموده اند که کلمه فی الامر چون مفرد محلی بالف و لام است مفید عموم اطلاقی است و شامل کلیه امور مربوط به اداره مملکت می شود (البته احکام مانند نماز و روزه و غیره تخصصا از آیه و محدوده مشورت خارج اند) و نیز اشاره به حدیث شریف اشیروا الی اصحابی از آن حضرت نموده اند. مرحوم نایینی در ادامه تصریح نموده اند که پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) درباره کیفیت جنگیدن در جنگ احد نظر ...
صادق نیا: محبوبیت روحانیّت به معنای نهادی و فردی کاهش یافته است/ تخصیص بودجه برای نهادهای حوزوی به هر ...
برد؟ *با ادامه ی روند فعلی، در آینده ی نزدیک، گرفتار یک شکاف اجتماعی عمیق در جامعه هستیم *به لحاظ نهادی و کیفی دینی بودن در جامعه ی ما کاهش پیدا خواهد کرد صادق نیا: ممکن است من چیزی را دوست داشته باشم و آرزو کنم و چیزی را نیز روند فعلی به من بگوید که از قضا دوست نداشته باشم رخ بدهد. آن چه امروز در جامعه می بینم، آن است که این موضوع برای بیشتر نهادهای حوزوی و بسیاری ...
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
بسته بودنِ خداوند، قول یهود هست که در قرآن به جهت این عقیده لعن شده اند. خداوند می فرماید: وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَه غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ ( مائده، 64) استاد مطهری در ادامۀ بحث، مطلبی را از کتاب اسفاراربعه ملاصدرا در موضوع صور نوعیّه آورده و عدل الهی را چنین تشریح می کنند: خداوند می فرماید ...
تقابل فقاهت و سلطنت
واقع نشان از نوعی فرهنگ سازی مکتبی شیعی است که از دوره های پیشین آغاز گردیده و در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. نمونه ای از این سخنرانی ها، سیزده سخنرانی امام خمینی(ره) است که در ایام اقامت ایشان در نجف اشرف در قالب تدریس اقامه گردیده و بعدها با عنوان کتاب ولایت فقیه به چاپ رسیده است. برخی از بحث هایی که در این کتاب آمده است شامل بحث از ضرورت و بداهت ولایت فقیه، دلیل لزوم تشکیل حکومت ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و نهم
داشته است. مرحوم آخوند استصحاب المفتی را بیان کرده است. و شیخ: استصحاب المستفتی فیه،المستفتی، حکم المفتی را بیان نموده است. شیخ در این مبحث عوارض موضوع را مغیر موضوع نمی داند و لذا ارکان استصحاب کامل خواهد بود. چون موضوع مبدل نشده است درحالی که بعدا گفته می شود مرحوم آخوند عوارض موضوع را مبدل موضوع می داند و جای استصحاب نمی داند. ولی آخوند موت را مغیر موضوع می دانست و معتقد است در نگاه ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و هشتم
این مبنا صحیح است ولیکن ظاهرا مراد شارع وظیفه عملی و فعلی نه واقع است و الا احتیاط را بذ مکلفین لازم می نمود بله اگر واقع ملاک بود کسی که قاطع در حکمی است اعلم از ظان می بود. اشاره به قول مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری که به چهار نکته در ذیل بحث عروه اشاره نموده است از مطالب پایانی جلسه است. از جمله نکات ایشان این است که اولا هر سه مطلب صاحب عروه در واقع یکی آیت ثانیا اجود استنباطا که وی بدان اشاره نموده مراد همان وظیفه فعلی نه واقع می باشد. استاد سعدی در پایان رای مرحوم محقق خویی را بهترین ملاک برای اعلمیت دانستند. ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و هفتم
یکشنبه 3 دی 1396 ادله جواز تقلید از مفضول مقتضای ادله استاد با بیان محور دوم مقتضای ادله را بیان داشتند. همچنین باید توجه شود که صورت مسأله را در جایی تصویر می شود که علم داریم به تخالف رأی فاضل و مفضول و آنجا که رأی آنها موافق است محل بحث ما نیست. اولین دلیل برای تقلید مفضول اطلاقات ادله اعم از کتاب و سنت بود. اشکالاتی که به این استدلال وارد ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
نوشتن کتاب المقنعه که تقریباً مشتمل بر تمامی ابواب فقه است، در واقع در این راستا اقدامی عملی نمود. بعد از شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی به تحولی که شیخ مفید ایجاد کرده بود، سرعت بخشیدند. در ادامه، حضور محقق کرکی در دستگاه حکومت صفویه و نگارش کتاب جامع المقاصد و ورود برخی مباحث سیاسی در فقه شیعه مانند حدود و اختیارات و خراج و ... و بسط آن، در واقع در ذیل مکتب شیخ مفید، جریان داشته است. ...
حوزه نجف کمک دولتی را نمی پذیرد
، اما کمک دولت را قبول نمی کنند. اعتدال حوزه؟ حوزه نجف، حوزه معتدلی است؛ در این حوزه افراط و تفریط و افکار منحرفه نیست چون دروسی که در این مدرسه وجود دارد حول کتاب و سنت است و از این دو تعدی نمی کند، هر چند این دروس تطور پیدا کند، پیش می رود کما اینکه پیش رفته است، اما از حدود کتاب و سنت تجاوز نمی کند. لذا عالم شیعه ممکن نیست در خلاف کتاب و سنت فتوا دهد، فتوای علمای ما مطابق ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و چهارم
اختلاف بین عالم و اعلم باشد چنین است اما معاصرت و عدم ردع آن با اشکال مواجه است. روایات در مقبوله ابن حنظله ” افقه ” دال اعلم است. پس امام ارجاع به اعلم میدهد. مرحوم آیت الله خویی سند روایت را ضعیف دانسته اند. همچنین روایت را مفید قضا نه افتا میداند. استاد سند روایت را ضعیف ندانسته و از سویی اختلاف قضا را به علت اختلاف فتوا میداند پس اجنبی از مقام نیست. ...
عملیات فارابی حمایت از خشونت فلسفی و خیابانی سلطنت ایران شهری بود
کرده ایم؛ عدل را ملاک قرار دادیم تا حقوق مظلوم را بستانیم و ظلم را ملاک و معیار قرار دادیم تا به ظالم بتازیم. امام(ره) تأکید می کنند که امیدواریم روزی برسد که نهادهای بین المللی مثل شورای امنیت و نهادهای وابسته به آن نیز با این دو ملاک اداره شوند. وی با تأکید بر این نگاه امام(ره) ادامه داد: امام در این مصاحبه، چارچوب و متدولوژی علم و معارف انقلاب ما را بحث می کند. اینکه با چه مکانیزمی ...
فرق تقدیس و تسبیح/ کسی که دنیا قرآن و مسجد را ندید در قیامت اولیای الهی را نمی بیند
که دین ما را به علم دعوت می کند؛ این، تشویق دین به فرا گرفتن است؛ ولی تمایز علوم چون به تمایز موضوعات است اگر علمی، موضوعی اسم و فعل و قول و وصف خدا بود، علم آن، دینی است ولو اینکه استاد آن کافر باشد. وی افزود: اگر کسی درباره زمین و آسمان و آفرینش بحث کند؛ علم دینی است و ما فیزیک و شیمی و نجوم و دریاشناسی و صحراشناسی غیر اسلامی نداریم. اگر تمایز علوم را به اساتید و شاگرد و مدرسه بدانیم ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و سوم
...... از طرفداران تقلید اعلم هستند. حتی صاحب معالم ادعای اجماع در این مطلب نموده است. استاد بیان داشتند که بعید نیست فقهای امامیه بین این مطلب که از فروعات فقهی است و مباحث کلامی در امامت عظمی خلط کرده باشند. از شهید ثانی به بعد در این موضوع تشکیک شده تا آنجا که صاحب جواهر تصریح به جواز تقلید از مفضول دارد. ادله بحث دلیل قایلین به لزوم تقلید اعلم ادله عوام ...