سایر منابع:
سایر خبرها
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
اختلاف دارند. میرزا مهدی اصفهانی می نویسد: اعلم أن أصول التوحید و العدل مأخوذه من کلام أمیر المؤمنین و خطبه، فإنها تتضمن گروهی سه اصل اول را پذیرفته اند، اما در بحث عدل، قائل به جبر یا تفویض می باشند. بنابراین امامت و عدل اصول مذهب تشیع هست. اما باید توجه داشت که عدل الهی همان توحید خداست، به شکلی که نمی شود بدون عقیده به عدل الهی ادعای توحید داشت، همان ...
تقابل فقاهت و سلطنت
شکل گرفته بود. احتیاج قدرت سیاسی حاکم صفوی به قوانینی مبتنی بر مبنای فقه الامامه ، باعث دعوت از عالمان شیعه مثل محقق کرکی برای همکاری با دولت شیعی صفویه در این دوره گردید.(1) (1) در این دوره رابطه فقه و قدرت و یا فقیه و شاه رابطه ای تعاملی هست. نمونه هایی از این همکاری را می توان در شیوه همکاری خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی با حکام مغول و علاوه بر این در ارتباطات شهید اول در نگارش ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و نهم
شرط حی بودن مجتهد نموده است .همچنین است از متاخرین محقق ثانی، شهید ثانی، صاحب معالم، وحید بهبهانی که در این مورد ادعای اجماع نموده اند. از متقدمین مرحوم شیخ الطائفه در عده اوصاف مفتی را مطرح می کند ولی اصلا متعرض مسئله حیات مجتهد نمی شود همچنین سید مرتضی در الذریعه در صفات مفتی و مستفتی ایشان هم حیات را به عنوان وصف متعرض نمی شود. ابن زهره در غنیه ادعای اجماع کرده است که از ...
نامه ی سرگشاده ی آیت الله عرب به آیت الله یزدی
مدرسین قم دام توفیقه با عرض سلام و حفظ احترام پیرو نامه ی جنابعالی در ارتباط با سخنان رییس جمهور محترم نکات ذیل را به عرض مبارک می رساند. نکته ی اول اصل ایراد و اعتراض و پرسش به هیچ وجه با مقام عصمت مطلقه منافات ندارد بلکه بالاتر، حتی با مقام الوهیت و واجب الوجودی خداوند که به تعبیر اهل حکمت و معرفت کل الکمال و کله الکمال است تعارضی ندارد زیرا یکی مربوط ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و هفتم
مرحوم آیت الله خویی ره نیز در التنقیح متعرض این مطلب شده اند. دلیل چهارم: انسداد باب علم و علمی است که از میرزای قمی ره نقل شده است و با حجیت مطلق ظنون اقتضای اخذ به قول عالم را دارد مطلقاً و فرقی بین اعلم و غیرآن نیست. پاسخ: اشکال مبنایی به دلیل این است که درجای خود اثبات شد مقدمات انسداد تمام نیست. و اشکال بنایی این است که بافرض پذیرش مقدمات انسداد به دلیل اقربیت باید قول افضل را مقدم دانست. در نهایت باید گفت هنگام عدم اختلاف می توان به مفضول رجوع کرد ولی در صورت مخالفت رأی مراجعه به رای افضل لازم است. ...
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی معنا می داند
مدون بیان نکرده اند اما برخی از مهم ترین مؤلفه ها که از کلام ایشان قابل استخراج است، از این قرار هستند: 1) گوهر دین زیست موحدانه است: در تلقی قرائت انسانی از دین، به دنبال حقیقت و گوهر دین باید بود و باید پیام اصلی دین را به دست آورد که عبارت از موحدانه زیستن است و نه اصول و عقاید خاصی که حکم یا دستور مشخصی را لازم می داند؛ این موارد جزء اصل دین نیستند. 2) تعارض زدایی ...
19 ژانویه؛ هنگامه خیزش ملت های مسلمان آذری زبان علیه استبداد + فیلم
و اکنون که دشمن سعی در تخریب مدنیت و دین ما دارد باید هوشیاری مان را حفظ کنیم. وی بر لزوم احیای مقام شعرایی همچون نظامی گنجوی تأکید کرد گفت: نظامی گنجوی بدون توجه به دسیسه های دشمن که از پیش از اسلام تاکنون وجود دارد از یکپارچگی ایران اسلامی به خوبی دفاع کرد، بنده هم توصیه دارم باید قدر این مفاخر ارزشمندمان را بدانیم و از داشته هایمان جانانه دفاع کنیم تا کسی جرات نکند مفاخر را به نام ...
ناتوانی فقیه را نباید به فقه سرایت داد
حضور مراجع در اداره فقهی جامعه از مسایلی است که بعد از انقلاب اسلامی وارد فاز عملی شد. شما سازوکار اداره فقهی جامعه را بعد از انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟ من در اصل موضوع مردد هستم و تردیدم به خاطر این است که اصلا فقه سیاسی با رویکردهای فقهی در نهادهای اجرایی، قضایی و تقنینی حاکم است یا نه! آیا فقه راهنما و رهنمون صاحب قدرت است یا فقه در دست صاحبان قدرت اسیر است؟ فقه در رأس امور قرار ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
: ابوشاکر به امام صادق گفت: دلیل بر وجود صانع چیست؟ حضرت فرمود: من نفس خود را چنان یافتم که از یکی از دو حال، خارج نیست: یا من باید خودم آن را ساخته باشم یا دیگری باید آن را ساخته باشد. اگر سازندهٔ نفسم خودم باشم، از دو حال، خارج نیست: من آن را ساخته ام و موجود بوده یا من آن را ساخته ام و معدوم بوده؛ پس اگر من آن را ساخته باشم و موجود بوده، پس به وجودش از ساختنش بی نیاز بوده؛ و اگر معدوم ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
الهی عرضه داده اند که به ارزیابی آنان خواهیم پرداخت و پس از آن بیان خود را در این مطلب عنوان خواهیم کرد که بر این اصل بنیادین بنا نهاده شده که قائل شدن به هر مفهومی در خدا و صفت ها و کمالات او در تضاد با صمدیت و توله در اوست. در واقع عرضه تشریح از عدل الهی ممتنع عقلی هست و باید تنها با پذیرش مفهوم تنزیهی عدل الهی و تنزیه ساحت ربوبی از نا عدالتی و جور – که این را هم خدای متعال خود جایز ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و ششم
دوشنبه 27 آذر 1396 ادله جواز تقلید از مفضول تمسک به اصل استصحاب تخییر قایلین به این نظر می گویند در صورت وجود دو مجتهد هم عرض، اصل تخییر تقلید بود بر فرض وجود اعلم شک در بقای تخییر میشود، استصحاب تخییر جاری است. این استصحاب به ضمیمه قول به عدم فصل حکم به جواز تقلید مفضول دائماً داده میشود. به این استدلال اشکالاتی وارد است: اول ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و پنجم
یکشنبه 26 آذر 1396 چکیده به قلم مقرر: ادامه اشکال به ادله لزوم تقلید اعلم استاد سعدی با بیان اشکال مرحوم امام خمینی به مقبوله ابن حنظله بحث را آغاز نمودند ایشان بیان داشتند که چون بحث روایت تقلید نیست پس خارج از موضوع ما می باشد. استاد بیان داشتند قرائنی مثل اورعیت یا اصدقیت که در روایت وجود دارد می تواند قرینه ای موید اشکالات مستشکلین در خروج آن از بحث ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و چهارم
شنبه 25 آذر 1396 چکیده به قلم مقرر: تقلید اعلم بررسی اشکالات بر ادله لزوم اشکال اول میرزای قمی معتقد است ما نحن فیه ذیل دوران بین تعیین و تخییر که مستدل بدان تمسک کرده است، قرار نگرفته بلکه برائت نه احتیاط جاری است. وی می گوید اشتغال ذمه دو صورت دارد: اول اشتغال ذمه به فرد مشترک دوم اشتغال ذمه به فرد اعلا. قدر متیقن اقل است در فرد اعلا برائت ...
آیت الله العظمی بروجردی در اعدام شدن شهید نواب بی تفاوت نبود
طلاب قرار داشته به بیان تحلیل های خویش از جنبش دینی و سیاسی فداییان اسلام پرداخته است. امید آنکه علاقه مندان را مقبول آید. *این گفت و شنود را از پرسش درباره سوابق احمد کسروی و نحوه آشنایی حضرتعالی با فعالیت های ضد اسلامی و ضد شیعی او آغاز می کنیم. شما از چه مقطعی و چگونه با افکار او آشنا شدید؟ در پاسخ به این پرسش، باید عرض کنم که احمد کسروی مدتی در تبریز زندگی می کرد و پیشنماز ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
دشمنان خدا و پیامبرند و وقف بر آنان نوعی مودت محسوب است. ب) وقف بر کافران مستلزم ترویج و حمایت از معصیت است، و حمایت و اعانت برگناه ممنوع و حرام است. قول دوم) جواز مطلقا. این قول را محقق حلّی در شرایع الاسلام اقوی دانسته و بعدها بسیاری از فقیهان از ایشان پیروی نموده و ظاهراً قول مشهوراست. [5] این دسته دلایل قول اول را رد و برای اثبات مدعای خود دلایلی اقامه کرده اند که در سطور ...
دوست دارم شمع باشم/ علامه امینی گفت اگر منبر بروم تمام هیأت ها تعطیل می شوند
فرماید در حالی که آن عارف ربانی تنها مخاطب گفتار علامه امینی بود. آن مطالبِ بسیار ارزنده در نوارهای منحصر به فرد ضبط شد تا بیش از 15 سال با دقت و علاقه ای کم نظیر توسط ایشان نگهداری شد. طی این مدت، آنان که از وجود این نوارها مطلع بودند بی صبرانه تکثیر نوارها یا پیاده کردن گفتار را درخواست می کردند تا به صورت کتابی در دسترس همه قرار گیرد و چون مطالبِ عالمانة مذکور به طور خصوصی خطاب به یک نفر ...
نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
، ج3، ص530). 2. نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه در اصل ثبوت ولایت برای فقیه جامع الشرائط در عصر غیبت، بین فقیهان امامیه اختلاف نظری وجود ندارد و تنها در دامنه و گستره این ولایت دیدگاه های متنوعی از جانب آنها ارائه شده است. برای نمونه آیهاللّه خویی ، دلایل ثبوت ولایت فقیه در عصر غیبت را قبول نداشته و از دیدگاه ایشان، آنچه طبق نصوص شرعی برای فقیه ...
أدله حرمت تکفیر مسلمانان از منظر قرآن و سنت
تکفیر آنها روا نمی باشد. تصریحات فقها و متکلمین اهل سنت بر حرمت تکفیر مسلمان بر این مطلب عموم متکلمین و فقها تصریح نموده اند که به برخی از عبارات آنها اشاره می کنیم: 1. ابن حزم در مورد اینکه چه کسی سزاوار تکفیر است و چه کسی سزاوار آن نیست گفته است: عده ای معتقدند هیچ مسلمانی به دلیل اعتقاد یا فتوایی خاص، سزاوار نسبت کفر و یا فسق نیست. اگر کسی در مسئله ای ...
نظام فلسفی طباطبایی و علم آدم شناسی
قبل الاجتماع و بعد الاجتماع از آنان یاد نمودیم. طباطبایی اصول و فروع این دسته از مفاهیم را برمی شمرد. اعتبارات پیش از اجتماع عبارت اند از: 1٫ وجوب؛ 2٫ حسن و زشتی (خوبی و بدی)؛ 3٫ انتخاب اخف و اسهل (سبک تر و آسان تر)؛ 4٫٫٫ ( استخدام و اجتماع؛ 5٫ اعتبارات پس از اجتماع عبارت اند از: 1٫ اصل ملک 1٫ 1٫ حقوق 1٫ 1٫ 1٫ عین (عین) 1٫ 1٫ 2٫ حق (فایده) ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و دوم
سه شنبه 21 آذر 1396 ادله تقلید ادامه روایات استاد سعدی با اشاره به کلام ابن زهره که تقلید مقلد را دلیل حجیت قول مجتهد نمیداند و نقد آن به این بیان که کلام وی خلاف سیره است، بحث را آغاز نمودند. تعارض روایات با آیات ناهی از تبعیت به غیر علم مطلب بعدی جلسه است. استاد ابتدا پاسخ مرحوم صاحب کفایه که علم را به همان معنای کشف یقینی و تقلید را مانند خبر واحد ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور/ روزنامه کیهان خواستار توبه روحانی شد/ روزنامه جمهوری ...
نگاه وی، نه فقط امام زمان(عج) بلکه پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است!! ب- اینکه در زمان رسول خدا(ص) کسانی بوده اند که به قول آقای روحانی از آن حضرت می پرسیدند حرفی که داری می زنی نظر خودت است یا وحی است ؟ فقط از یک ماجرا و رخداد در دوران آن حضرت(ص) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند!. علی رغم ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور
تلقی می کنند! و تعجب آور است که چرا آقای روحانی از نسخه نویسی آنها نگران نیست! و به آنان اجازه حضور در عرصه ای را می دهد که بارها نشان داده اند شایسته آن نیستند. و به قول خواجه شیراز؛ جای آن است که خون موج زند در دل لعل زین تغابن که خزف می شکند بازارش تقاضای توبه از سوی رییس جمهور! البته روزنامه کیهان به این یادداشت بسنده نکرد و در مطلب دیگری با نام سرویس سیاسی ...
مروری بر صفحات معارفی رسانه ها / دیدار معاون قرآنی وزیر ارشاد با مراجع عظام
بیان نقدناپذیری ائمه معصومین به دلیل دارا بودن عصمت مطلق، دیدگاه امام علی(ع) نسبت به انتقاد جسورانه اشعث بن قیس را روایت کرده و پس از آن به بحث وجوب تبعیت از ولی فقیه غیرمعصوم پرداخته است. وی در این بخش از مطلب خود آورده است؛ ولی فقیه در نگاه دینی ما معصوم نیست، چنانکه مراجع معظم تقلید نیز معصوم نیستند و هیچ کس از آن بزرگواران و طرفدارانشان تا کنون ادعای عصمت برای آنها نکرده اند، عده ای بر ...
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
سپس به بحث اصلی می پردازم. اولین نکته به عنوان مقدمه این است که ما در حقیقت در حوزه اندیشه سیاسی در دوران قدیم و دوران جدید، یک تفاوت عمده می بینیم. در دوران قدیم و قبل از رنسانس، سؤال اصلی این بود که چه کسی باید حکومت کند و حاکم باید دارای چه اوصافی باشد؟ هم در نظریه های سیاسی قبل از اسلام و هم در متون اسلامی، این بحث با دقت بسیار، مطرح شده و تحت عنوان امام عادل، رحیم، رئوف، عالم و اوصاف ...
منابع مالی حکومت اسلامی
، مالیات اسلامی، انفال، امام خمینی(ره) مقدمه همان طور که حکمت الهی و قاعده لطف، اقتضا می کند تا خداوند حکیم فردی را به عنوان امام، حجت و والی، برای امت خویش منصوب بدارد، مقتضی این نیز می باشد که آن امام، به نحو وجوب، فردی را به عنوان قائم مقام خود در مکان و زمان عدم حضور و غیبت، معین نماید. گواه این ادعا، آیه 142 سوره اعراف است که در آن خداوند متعال می فرماید: وَوَاعَدْنَا ...
اشرف بروجردی شیعه ترور و نقض عهد را مطلقا حرام می داند/ نسبت بین جهاد و ترور
در قالب تروریسم انتحاری تعریف می شود. فقه شیعی هم خودکشی را مطلقا تحریم می کند و ترور یا فتک در قاموس شیعه وجود ندارد. لیکن در مقام دفاع آنگاه که فرد مورد تعرض قرار می گیرد و یا کیان اسلام در خطر است، با عنوان دفاع شهادت طلبانه می پذیرد، البته با شرط اینکه علم و یقین به در خطر نابودی قرار گرفتن وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه آخوند ملامحمد خراسانی در بحث جهاد دفاعی می گوید هر دولت و ...
کتاب عیار نقدها منتشر شد
روش مند در چهارچوب محکمات کتاب و سنت و مکتب امام صادق(ع) قرار گرفته است. در بخش اول عیار نقدها و جلسه اول مناظره حجت الاسلام واسطی و مهدی نصیری به طور خلاصه این نتایج حاصل شد: مطلب اول: فلسفه اسلامی شیعی فقاهتی متکفل برهانی کردن هستی شناسی وحیانی است و با روش عقلانیت اعتدالی حرکت می کند. عقلانیت اعتدالی یعنی اولا عقل لازم است، کافی نیست و ثانیا یافته های عقل، اگر روشمند باشد ...
نئولیبرالیسم؛ ایده ای که جهان را بلعید/ چطور ایدۀ بزرگ دنیای ما را مال خود کرد؟
...، ایده ای آن قدر بزرگ که یک روز می توانست زیر پای کینز و همهٔ دیگر اندیشمندان را خالی کند. سیستم قیمت اگر به حال خود گذاشته شود به مثابۀ نوعی ذهن عمل می کند. و نه هر ذهنی، که ذهنی همه چیزدان: بازار چیزهایی را محاسبه می کند که افراد قادر به درکش نیستند. والتر لیپمن، ژورنالیستی آمریکایی که از نظر فکری هم پالگی هایک قرار می گرفت، به او چنین می نویسد: هیچ ذهن انسانی ای تا به حال نتوانسته کل طرح ...
رئیس جمهور به جای توبه اظهارات نادرست خود را توجیه کرد!
را فرموده باشند و بعد اصحاب این سؤال را کرده باشند، فقط در روز غدیر خم بعد از اینکه ولایت امیرالمؤمنین(ع) را اعلام کردند به اصحاب فرمودند سَلِّمُوا عَلَی عَلِیٍّ بِإِمْرَهًِْ الْمُؤْمِنِین ، تکلیفی بر عهده آنها قرار داد که به علی بن ابیطالب بگویید السلام علیک یا امیرالمؤمنین ؛ این مطلب برای خلیفه اول و دوم و جمعی دیگر سنگین بود که به علی بن ابیطالب بگویند السلام علیک یا امیرالمؤمنین ، لذا این سؤال ...