سایر منابع:
سایر خبرها
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و نهم
شرط حی بودن مجتهد نموده است .همچنین است از متاخرین محقق ثانی، شهید ثانی، صاحب معالم، وحید بهبهانی که در این مورد ادعای اجماع نموده اند. از متقدمین مرحوم شیخ الطائفه در عده اوصاف مفتی را مطرح می کند ولی اصلا متعرض مسئله حیات مجتهد نمی شود همچنین سید مرتضی در الذریعه در صفات مفتی و مستفتی ایشان هم حیات را به عنوان وصف متعرض نمی شود. ابن زهره در غنیه ادعای اجماع کرده است که از ...
نامه ی سرگشاده ی آیت الله عرب به آیت الله یزدی
آیه شریفه (وشاورهم فی الامر) چنین استظهار و استنباط نموده اند که کلمه فی الامر چون مفرد محلی بالف و لام است مفید عموم اطلاقی است و شامل کلیه امور مربوط به اداره مملکت می شود (البته احکام مانند نماز و روزه و غیره تخصصا از آیه و محدوده مشورت خارج اند) و نیز اشاره به حدیث شریف اشیروا الی اصحابی از آن حضرت نموده اند. مرحوم نایینی در ادامه تصریح نموده اند که پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) درباره ...
علامه کاشف الغطاء عقل را قطب فرهنگ یک ملت می دانست
علمای بزرگ گذشته، قطب فرهنگی دین را عقل می دانست و بنا بر سفارش دین، هم به علوم عقلی و هم به علوم نقلی پرداخت. وی افزود: مرحوم کلینی از پیامبر(ص) نقل کرده است که علم سه چیز است؛ اعتقادات، احکام شرعی و مسائل اخلاقی و مرحوم کاشف الغطاء در هر سه این علوم صاحب اثر و اندیشه بوده است؛ ایشان آثار فراوانی در این باب نوشته است و به تبیین اعتقاداتی مانند توحید و نبوت پرداخت و در زمینه فقهی نیز ...
تقریر درس خارج اصول استاد حسین علی سعدی/ قسمت سی و هفتم
مرحوم آیت الله خویی ره نیز در التنقیح متعرض این مطلب شده اند. دلیل چهارم: انسداد باب علم و علمی است که از میرزای قمی ره نقل شده است و با حجیت مطلق ظنون اقتضای اخذ به قول عالم را دارد مطلقاً و فرقی بین اعلم و غیرآن نیست. پاسخ: اشکال مبنایی به دلیل این است که درجای خود اثبات شد مقدمات انسداد تمام نیست. و اشکال بنایی این است که بافرض پذیرش مقدمات انسداد به دلیل اقربیت باید قول افضل را مقدم دانست. در نهایت باید گفت هنگام عدم اختلاف می توان به مفضول رجوع کرد ولی در صورت مخالفت رأی مراجعه به رای افضل لازم است. ...
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی مفهوم می داند
دین را کسب کرد که عبارت از موحدانه زیستن است و نه اصول و عقاید خاصی که حکم یا فرمان مشخصی را لازم می داند؛ این مورد ها بخشی از اصل دین نیستند. 2) تعارض زدایی میان دین و علم: راه حل تعارض زدایی میان دین و علم این است که حقیقت دین که همان موحدانه زیستن است ،احیاء شود. در این صورت دین با هر تلقی از هنر و فلسفه و علم سازگار می شود. در حالی که تکیه به احکام دین و ارزش های دینی و حقوق ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
این تعریف را لایق عدل پروردگار دانسته است. فهم کلام استاد مطهری، منوط به دقت در مبانی قطعی ایشان است: اول اینکه استحقاق و قابلیت و ظرفیت را ذاتی اشیاء می داند. دوم اینکه افاضه وجود را نیز وجوبی می شمارد، به گونه ای که حالت امکان در او نیست، لذا فیض وجود علی الدّوام و از ازل، از سوی خدا جاری است. سوم اینکه امتناع از افاضه را نیز محال می داند. بر همین مبانی است که می نویسد: ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
و یا اولی الامر دریافت می نمودند. دوره دوم، عصر تبویب حدیث و روش اجتهاد از سال 260 تا 460 هجری قمری است. دوره سوم عصر رکود فقه بوده که از سال 460 هجری قمری یعنی هم زمان با وفات شیخ طوسی شروع و به دلیل عظمت ایشان تا سال 600 هجری قمری و ظهور ابن ادریس و آغاز دور چهارم، یعنی دوره تجدید حیات فقه ادامه می یابد. دوره پنجم ظهور جریان اخباری گری در سال 1030 هجری قمری بوده و دوره ششم از سال ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و ششم
تعیینی است. یعنی مجتهدی اعلم وجود داشت سپس مجتهدی عالم ظهور کرد شک در تعیین تقلید اعلم می شود در اینجا استصحاب بقا جاری خواهد بود. سوم:مرحوم آیت الله خویی استصحاب را در حکم دانسته و طبق نظر ایشان استصحاب در احکام جاری نیست مضاف بر اینکه یقین سابق صحیح نیست چون در صورت تعارض قول دو مجتهد هم عرض اصل تساقط نه تخییر می باشد. همچنین موضوع متفاوت است زیرا مساوی بودن خود جزیی از موضوع است پس ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و پنجم
یکشنبه 26 آذر 1396 چکیده به قلم مقرر: ادامه اشکال به ادله لزوم تقلید اعلم استاد سعدی با بیان اشکال مرحوم امام خمینی به مقبوله ابن حنظله بحث را آغاز نمودند ایشان بیان داشتند که چون بحث روایت تقلید نیست پس خارج از موضوع ما می باشد. استاد بیان داشتند قرائنی مثل اورعیت یا اصدقیت که در روایت وجود دارد می تواند قرینه ای موید اشکالات مستشکلین در خروج آن از بحث ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و چهارم
اختلاف بین عالم و اعلم باشد چنین است اما معاصرت و عدم ردع آن با اشکال مواجه است. روایات در مقبوله ابن حنظله ” افقه ” دال اعلم است. پس امام ارجاع به اعلم میدهد. مرحوم آیت الله خویی سند روایت را ضعیف دانسته اند. همچنین روایت را مفید قضا نه افتا میداند. استاد سند روایت را ضعیف ندانسته و از سویی اختلاف قضا را به علت اختلاف فتوا میداند پس اجنبی از مقام نیست. ...
چند خبر از صدا و سیما
برادران بوشهری تا دهه فجر به پایان خواهد رسید. این قطعه بر اساس شعری از قاسم صرافان و با آهنگسازی بهنام کریمی ساخته شده است. مرکز ماوا پیش از این نیز قطعات متعددی را با همکاری خوانندگان تراز اول کشور نظیر محمد اصفهانی، محسن چاوشی، احسان خواجه امیری، رضا صادقی، مهدی یراحی، حجت اشرف زاده و... تولید و منتشر کرده است. علم، مردی برای تمام فصول آماده پخش در دهه فجر ...
علامه امینی، مدافع شهیر تشیع/ واکنش علما به کتاب الغدیر چه بود؟
را باز یابیم. استاد یوسف اسعد داغر بیروتی محقق برجسته مسیحی و مؤلّف مَصادِرُ الدَّراسَةِ الاَدَبِیّة می نویسد: به خدا سوگند، اگر برای شیعه در قرن چهاردهم قمری جز امینی بزرگ و الغدیرش و مرحوم سیدمحسن امین و اعیان الشیعهاش و علامه کبیر شیخ آقا بزرگ و الذریعهاش نبود، در نظر خردمندان، همین مردان دین برای خدمت به علم و اجتماع و هدایت افکار کافی بودند . علاّمه بزرگوار سیدشرف الدّین نسبت به ...
علم، علت استحقاق مقام فرمانروایی/ فقه یعنی علم فرمان
به گزارش خبرنگژار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس ،با هجوم امواج شبهات و اشکالات مکاتب التقاطی و غیروحیانی پس از انقلاب اسلامی و مضاعف شدن این هجمه ها در سالهای اخیر شایسته است نخبگان حوزه و دانشگاه بررسی ادله عقلی و نقلی بحث پراهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و متناسب با فضای جدید جامعه ی جهان اسلام و جامعه ی جهانی مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند. در همین راستا سلسله دروس استاد آیت الله ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی/ جلسه سی و سوم
خواهد بود. پاسخ: صحیح نیست. شک در ثبوت تکلیف نیست. اصل قرار گرفتن چنین تکلیف به ذمه ی مردم بحثی ندارد ابهام در سقوط تکلیف در صورت تقلید از عالم در مقابل اعلم است و مجری احتیاط نه برائت خواهد بود. 2 سیره عقلا همان سیره که اصل رجوع را بیان می کند به اعلم ارجاع میدهد. اشکال: سیره عقلا نهایت مراجعه به عالم را می رساند نه اعلم. مرحوم حکیم و خویی اشکال را وارد دانسته اند. 3 اصل حرمت عمل به ظن قدر متیقن تقلید از اعلم خارج بوده و مابقی تحت حرمت می باشد. ...
چرا گذر از فقه شدنی نیست!/ داود فیرحی
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کانال تلگرام خود به نقد مجتهد شبستری از خود پاسخ می دهد. شبستری در نقد این ادعای فیرحی که گفته؛ با توجه به وضعیت فکری- تمدّنی جوامع مسلمانی، و جایگاه دانش فقه در آن، گذر از فقه برای چنین جوامعی شدنی نیست ، معتقد است که این چنین فقهی لاجرم باید بر گونه ای مبانی کلامی قابل دفاع و معقول استوار گردد. اما ...
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
، حتی درجه سوم، در این باره هیچ نگفته و ننوشته اند و شما هیچ گفته و نوشته ای از کسانی که نظریه های قبل را با تعابیر مَجاز و تفکیک میان و مشروعیت و... توجیه می کردند، نمی بینید و در این زمینه، هیچ مطلبی، جز سکوت نبود و البته به طور علمی و غیر مستقیم، به نفی حق الناس در حوزه حکومت پرداختند. به گزارش شبکه اجتهاد، هفدهمین نشست علمی مفتاح کرامت حجت السالام والمسلمین کاظم قاضی زاده استاد خارج ...
کتاب عیار نقدها منتشر شد
، چون مخلوقات همه عین همان یک وجودند و از حریم وی خارج نیستند. به همین جهت در اصطلاح به این توحید وحدت شخصیه وجود می گویند. یعنی در عالم هستی حقیقت وجود یکی بیش نیست که همان خداوند سبحانه و تعالی است و ماسوای او جدای از او نیستند تا دومی وی محسوب شوند و وجود بیش از یکی شود. بخش سوم کتاب درباره درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود است. در این بخش به تبیین توحید قرآنی و پاسخ به برخی از شبهات ...
اعتراض گسترده حوزه های علمیه علیه تحریفات روحانی / گزارش کامل اعتراضات علما در روز دوشنبه 25 دیماه 96
در دانشگاه ها. ما وظیفه داریم کلام دین را برای مردم بیان کنیم. علی أی حال امیدواریم که این مطلب به گوش ایشان برسد و ایشان هم این مطلب را اصلاح کند إن شاء الله. وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین * حجت الاسلام فرخ فال: حوزه های علمیه در برابر اینگونه اراجیف ساکت نخواهند نشست حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در ابتدای درس خارج فقه خود نسبت به اظهارات ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی
دوشنبه 20 آذر 1396 چکیده به قلم مقرر: ادله جواز تقلید ادامه روایات استاد سعدی در ابتدای جلسه به این نکته اشاره نمودند که در بحث از روایات صحبت در مجموعه ی روایات نه تک تک آنها می باشد. پس اگر بر فرض دلالت برخی از آنها مخدوش بود خللی به اصل مطلب وارد نیست. استاد بعد از این مقدمه شروع به تحلیل روایات و نقد اشکالی که در جلسه قبل شده بود نمودند ...